Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję w sprawie reklamy kredytu konsumenckiego Getin Noble Bank. Na bank nałożona została kara w wysokości 1,7 mln złotych.
Ponadto klienci, którzy w czasie trwania emisji reklamy zaciągnęli wspomniany kredyt, otrzymają rekompensatę w formie obniżki oprocentowania o 0,5% lub zwrotu odsetek pobranych przez ostatnie 6 miesięcy spłacania kredytu.
UOKiK badał sprawę, gdyż jak podaje polskie prawo, informacje o stopie oprocentowania, całkowitej kwocie kredytu, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, czasie obowiązywania umowy i całkowitej kwocie do zapłaty muszą się znaleźć w każdej reklamie kredytu konsumenckiego. Sposób ich przedstawienia musi być taki, by umożliwiał ich odczytanie i zrozumienie.
UOKiK sprawdził, czy warunki te zostały spełnione w przypadku reklam kredytu Getin Noble Bank, emitowanych od kwietnia do grudnia 2015 roku. Doszukano się w nich uchybień. Informacje były przedstawione zbyt małą czcionką, a czas wyświetlania tekstu w spotach telewizyjnych był zbyt krótki.
Bank utrudnił również porównanie oferty z innymi kredytami, umieszczając w materiałach reklamowych dwa reprezentatywne przykłady, zestawione ze sobą. Mowa o kredycie z ubezpieczeniem i bez ubezpieczenia.
Oprócz kary pieniężnej i rekompensaty dla klientów, bank będzie musiał wyemitować trzy 15-sekundowe spoty informujące o decyzji UOKiK. Getin Bank ma prawo odwoływać się od decyzji.
Źródło: UOKiK / Foto: Google Maps