Chatbot okazał się „mądrzejszy i szybszy” niż Hindusi w call center

Maksym SłomskiSkomentuj
Chatbot okazał się „mądrzejszy i szybszy” niż Hindusi w call center

Czy sztuczna inteligencja zastąpi ludzi w pracy? W niektórych zawodach niemal pewnym jest, że tak. Tak jak miało to miejsce w przypadku rewolucji przemysłowej, kiedy to maszyny przejęły część obowiązków pracowników fizycznych, tak teraz SI może w określonych sytuacjach okazać się skuteczniejsza. Suumit Shash, założyciel indyjskiej firmy Dukaan, wywołał niemałe zamieszanie na X (ex Twitter), gdy stwierdził, że zwolnił prawie cały personel call center i zastąpił go chatbotem. Chatbot zamiast pracowników call center spisuje się podobno wzorowo.

Chatbot zamiast pracowników call center

Brzmi bezlitośnie, ale w biznesie nie ma miejsca na sentymenty. Prosty rachunek ekonomiczny oraz porównanie efektywności pracy ludzi i programu pokazują, że kontrowersyjna decyzja, jaką podjął Suumit Shah, była słuszna. Hindus zastąpił 90 procent personelu w swojej firmie chatbotem. Zadaniem sztucznej inteligencji o nazwie Lina jest obsługa klientów sklepu internetowego, co SI idzie podobno znacznie lepiej niż żywym pracownikom.

Decyzja Shaha o zwolnieniu 90 procent zespołu wsparcia technicznego pozwoliła skrócić czas odpowiedzi na wiadomość z 1 minuty i 44 sekund do w zasadzie natychmiastowej reakcji na wiadomości klientów. Czas rozwiązania problemu? Zredukowano go z 2 godzin i 13 minut do zaledwie 3 minut i 12 sekund. Udało się przy tym zmniejszyć wydatki na utrzymanie działu aż o 85 procent.

Jak zapewne się domyślacie, tweet Hindusa wywołał burzę na Twitterze. Hindus wprost stwierdził, że chatbot jest mądrzejszy i szybszy niż Hindusi pracujący w jego call center.

Internauci zareagowali zrozumieniem oraz oburzeniem

Krytycy ostro zareagowali na wypowiedzi pracodawcy. Krytyka skupiała się jednak głównie na poszkodowanych przez zwolnienia pracownikach i na tym, „czy udzielono im pomocy” oraz na ” zbędnej gloryfikacji zwalniania ludzi i zastępowania ich sztuczną inteligencją”. Zwrócono uwagę na to, że Indie i Filipiny to jedne z największych na świecie rynków związanych z call center. Pracują w nich miliony osób obsługujących cały świat. Sugeruje się, że to właśnie m.in. pracownicy call center w najbliższej przyszłości będą tracili swoje posady na rzecz chatbotów. W świetle informacji głoszonych przez Shaha, nic dziwnego.

Suumit Shah przeprosił wyłącznie za szczerość.

Według raportu banku Goldman Sachs z marca tego roku, sztuczna inteligencja spowoduje likwidację 300 milionów miejsc pracy na świecie. To nic strasznego – pojawią się bowiem inne miejsca pracy i nowe zawody. Tak wygląda rozwój ludzkości od zarania dziejów.

Źródło: Twitter via 20minutes.fr

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.