e-Doręczenia. Rząd przypomina o obowiązku dołączenia do systemu

Maksym SłomskiSkomentuj
e-Doręczenia. Rząd przypomina o obowiązku dołączenia do systemu

Już 10 grudnia wchodzi w życie nowy obowiązek, którego wielu Polaków wciąż nie jest świadomych. Wskazane w ustawie podmioty publiczne będą miały obowiązek stosowania tzw. e-Doręczeń. Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, tylko niewielki ich odsetek do tej pory włączył się w proces wdrożenia. Dołączenie do systemu e-Doręczeń nie jest trudne, a e-Doręczenia będą dla obywateli wygodnym sposobem na prowadzenie koresponsencji z wybranymi urzędami.

e-Doręczenia w Polsce. Czym są?

Projekt ustawy o e-Doręczeniach przyjęty został jeszcze we wrześniu 2019 roku. Finalnie Sejm przyjął ustawę o e-Doręczeniach w październiku 2020 roku, stosunkiem głosów 442 za do 4 przeciw. 5 posłów wstrzymało się od głosu. Do systemu na ten moment muszą dołączyć wyznaczone ustawowe podmioty, ale nie muszą obywatele. W ich przypadku dołączenie do systemie na tym etapie to gwarancja wygody w prowadzeniu korespondencji ze wskazanymi w ustawie urzędami.

E-doręczenia to nowa, alternatywna forma kontaktu z urzędami przez Internet, której status prawny zrównany został z wysłaniem listu poleconego z potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Usługa doręczenia elektronicznego z założenia będzie darmowa, a korzystanie z niej – dobrowolne. Wyznaczonym operatorem aż do końca 2025 roku została Poczta Polska.

e-doręczenia
Źródło: Canva Pro

Nowe prawo zakłada, że obywatele w korespondencji z instytucjami państwowymi i urzędami będą posługiwali się pismami przesyłanymi drogą elektroniczną. Zmiana ma pozwolić przede wszystkim skrócić do minimum czas doręczeń i jest to chyba największy powód do zadowolenia. Drugi to możliwość prowadzenia korespondencji z dowolnego miejsca na świecie, bez konieczności informowania organów administracyjnych o zmianie miejsca pobytu.

E-doręczenia otrzyma każdy, kto zaloguje się za pomocą swojego Profilu Zaufanego do specjalnej skrzynki na platformie gov.pl.

Czego potrzeba, by korzystać z e-Doręczeń?

Skorzystacie z nich logując się do specjalnej skrzynki na platformie gov.pl za pomocą swojego Profilu Zaufanego. Państwo polskie utworzy w jej ramach specjalną bazę adresów elektronicznych. Gdy adres obywatela pojawi się w tej bazie, pisma drogą elektroniczną doręczane będą właśnie na ten adres.

1. Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń.

Wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku.

2.  Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń.

Jeśli będziesz korzystać ze skrzynki online, wejdź na edoreczenia.gov.pl. Jeżeli będziesz korzystać z EZD, podłącz swój system (możesz to zrobić przez edoreczenia.gov.pl).

3. Skrzynkę do e-Doręczeń znajdziesz w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki”) i na edoreczenia.gov.pl.

Nie każdy Polak musi korzystać z e-doręczeń. Moc prawną nadal będą miały doręczenia w formie tradycyjnej, działające w ramach usługi hybrydowej. Podmiot publiczny może wysłać informację w domyślnej formie elektronicznej, a obywatel otrzyma przy okazji możliwość otrzymania przesyłki listowej. Ta zostanie wydrukowana na poczcie i nadana obywatelowi w formie papierowej.

Podmioty zobowiązane do e-Doręczeń

Podmioty publiczne będą miały obowiązek wysyłać i odbierać dokumenty z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.

Firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) zobowiązani są posiadać skrzynkę do doręczeń i w związku z tym zobowiązani są odbierać korespondencję przesłaną od podmiotów publicznych.

e-doręczenia kto musi dołączyć
Źródło: gov.pl

e-Doręczenia docelowo zastąpią ePUAP. Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji:

Budujemy spójny i skuteczny system, w którym skupione będą wszystkie usługi i kanały komunikacji z urzędami. Kluczem do tego jest wdrożenie e-Doręczeń i integracja z ekosystemem e-usług dostępnych na stronie mobywatel.gov.pl.

Od 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy, w którym będą obowiązywały dwa kanały komunikacji z administracją publiczną: dostępny obecnie ePUAP oraz e-Doręczenia (prezentacja w załączniku).

Platforma ePUAP będzie funkcjonować po 10 grudnia. Dla prawników z podmiotów publicznych Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szczegółową opinię wskazującą interpretację nowych przepisów (w załączniku).

Źródło: gov.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.