e-Doręczenia już niedługo zaczną działać. Tym samym nie zdziwcie się, gdy list polecony z urzędu znajdziecie na swojej skrzynce mailowej. Rząd poinformował właśnie o kolejnych szczegółach dotyczących wdrożenia możliwości wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych. Wkrótce wykonany zostanie „kolejny istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej”. Kiedy dokładnie?
e-Doręczenia zadebiutują za kilkadziesiąt dni
Cyfryzacja naszego kraju postępuje dosyć dynamicznie. Ostatnio dowiedzieliśmy się o strategii na najbliższe dziesięć lat. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wszystkie sprawy urzędowe uda nam się w przyszłości załatwić przez internet. Pomocna okaże się również aplikacja mObywatel, która niedawno zyskała opcję zgłaszania nielegalnych treści – wystarczy kilka kliknięć, by o zawartości dać znać ekspertom.
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że e-Doręczenia zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Wtedy też zostanie uruchomiony system pozwalający na przesyłanie elektronicznego odpowiednika tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Nakaz udostępnienia takiej opcji obywatelom otrzyma większość firm, urzędów, a także zawodów zaufania publicznego. Korzystanie z rozwiązania wymaga jednak założenia specjalnej skrzynki gwarantującej bezpieczeństwo oraz prywatność korespondencji.
Władze informują o licznych zaletach nowości. Chodzi przede wszystkim o oszczędność czasu i kosztów nieuchronnie występujących przy wyborze tradycyjnego sposobu przesyłania dokumentów. Wkrótce zniknie konieczność wizyty na poczcie czy odbierania awizo podczas otrzymywania/nadawania dowolnych urzędowych pism czy decyzji. Cały proces odbędzie się przed ekranem komputera lub smartfona – to tam o każdej porze sprawdzimy czy nie dostaliśmy jakiegoś listu poleconego.
Korzystanie z nowości ma być banalnie proste
Jeśli zaś chodzi o zakładanie wspomnianego adresu i skrzynki, to wystarczy wypełnić wniosek na stronie mobywatel.gov.pl. Potem należy sprawdzić prawidłowość wpisanych danych oraz złożyć podpis elektroniczny. Niezbędne okaże się też aktywowanie skrzynki za pomocą pojedynczego przycisku. Całość nie powinna trwać dłużej niż kilka minut, więc śmiało możecie to zrobić w wolnej chwili bez obawy, że stracicie pół wieczoru.
Ministerstwo podkreśla przy okazji, że e-Doręczenia są udostępniane bezpłatne – oprócz czasu zaoszczędzimy więc sporo pieniędzy. Jedno jest pewne, już niedługo dojdzie do wykonania ważnego kroku w zakresie cyfryzacji administracji państwowej. Przejście na nowoczesny sposób komunikacji bez wątpienia sprawi, że załatwiania spraw urzędowych będzie szybsze i przyjemniejsze.
- Przeczytaj również: Oszuści podszywają się pod Urząd Skarbowy. Jak nie paść ofiarą?
Pozostaje mieć nadzieję, że wdrażanie nowego rozwiązania przebiegnie bez większych problemów. e-Doręczenia były kilka razy opóźniane, dlatego obywatele mocno trzymają kciuki, by debiut był pozbawiony awarii czy innych niedogodności.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji / Zdjęcie otwierające: Poczta Polska