Facebook i Instagram otrzymają nowy model subskrybcyjny. Pozwoli użytkownikom na wyłączenie reklam dzięki uiszczeniu stałej, miesięcznej opłaty w wysokości od 45 do 60 zł w zależności od urządzenia, które zostanie wykorzystane w celu dokonania płatności.
Facebook i Instagram pozwolą na wyłączenie reklam
Meta planuje wprowadzić nowy model subskrypcyjny dla użytkowników z Unii Europejskiej. Mieszkańcy Starego Kontynentu otrzymają opcjonalną opcję rezygnacji z otrzymywania reklam w trakcie korzystania z Facebooka i Instagrama. W tym celu będą mogli każdego miesiąca uiszczać odpowiednią opłatę. Jej wysokość aktualnie jest ustalana przez korporację. Na ten moment wiemy jednak, że cena będzie zależeć od używanego urządzenia w trakcie transakcji. Oznacza to, że:
- Na systemach mobilnych (Android, iOS) zapłacimy około 60 zł (13 euro) z powodu prowizji, która jest doliczana przez firmy Google i Apple.
- Na innych systemach i urządzeniach zapłacimy ok. 45 zł (10,49 euro).
Czemu właściwie ta oferta jest kierowana dla mieszkańców UE? Powodem są trudności w sprostaniu przepisom, które obowiązują na terenie Wspólnoty Europejskiej. Konkretniej chodzi o kwestie związane z obligatoryjnym przesyłaniem personalizowanych reklam dla użytkowników w przeszłości. Takie działanie doprowadziło do tego, że Irlandzka Komisja Ochrony Danych nałożyła karę 390 mln euro dla Mety.
Tymczasem wyświetlanie personalizowanych reklam na terenie UE stanowi jedną czwartą dochodów Mety z tego typu treści marketingowych. Sprawia to, że korporacja musi znaleźć złoty środek, który pozwoli jej na uniknięcie kolejnych kar i sprawi, że korporacja nadal utrzyma swoją rentowność na Facebooku i Instagramie.
Coraz więcej płatnych opcji w usługach Mety
Aktualnie zwiększana jest dostępność usługi Meta Verified dla polskich użytkowników. Dzięki niej subskrybenci za opłatę w wysokości 65-80 zł miesięcznie otrzymują nowe funkcje. Wśród nich znajduje się opcja weryfikacji, która umożliwia m.in. otrzymanie niebieskiego znaczka weryfikującego. Poza tym zwiększona zostanie widoczność postów i profilu w wynikach wyszukiwania. Nie zapomniano oczywiście o większej liczbie naklejek do wykorzystania m.in. w instagramowych rolkach.
Pytaniem pozostaje data wprowadzenia dostępności obu usług dla polskich użytkowników. W lipcu tego roku z ciekawości dołączyłem do listy oczekujących na Metę Verified. Do tej pory nie uzyskałem zielonego światła w celu możliwości ulepszenia swojego konta na Facebooku i Instagramie.
Źródło: Reuters / Grafika otwierająca: Unsplash @Timothy Hales Bennett