Facebook i Instagram na abonament? Meta pracuje nad płatnymi funkcjami

Piotr MalinowskiSkomentuj
Facebook i Instagram na abonament? Meta pracuje nad płatnymi funkcjami
Wszystko wskazuje na to, że Facebook, WhatsApp i Instagram już wkrótce wzbogacą się o pakiet płatnych funkcji. Sprawa jest dosyć poważna, bowiem firma Meta powołała nawet specjalny dział zajmujący się wyłącznie tego typu rozwiązaniami. Nie da się ukryć, że tego typu wieści nie napawają konsumentów przesadnym optymizmem. Ale czy naprawdę jest się czego obawiać?

Płatne funkcje zmierzają do Facebooka i Instagrama

Wkraczamy w dosyć interesujące czasy internetowej rozrywki, gdzie większość aplikacji, gier czy usług oferuje szereg narzędzi ukrytych za paywallem. Mowa tu chociażby o oferowaniu względnie taniego abonamentu czy po prostu konieczności dokonania jednorazowej opłaty. Zysk na tej płaszczyźnie wyczuli niedawno właściciele platform społecznościowych i raczej nie planują stawać się w tej kwestii bardziej pobłażliwi.

Telegram posiada abonament premium, podobnie ma się sprawa z Twitterem. Teraz – prawdopodobnie – przyszedł czas na usługi należące do Marka Zuckerberga. Redakcja portalu The Verge dotarła bowiem do wewnętrznej notki, z której możemy dowiedzieć się o nowej „organizacji produktowej do identyfikacji i budowania możliwych płatnych funkcji na Facebooku, Instagramie oraz WhatsAppie„.

Dokładnie tak – firma Meta się nie cacka i od razu tworzy specjalny dział zajmujący się wyłącznie funkcjami ukrytymi za paywallem. Będzie on nazywał się New Monetization Experiences i na jego czele stanie Pratiti Raychoudhury – osoba odpowiedzialna wcześniej za kierowanie badaniami w korporacji. Tak naprawdę trudno jednak mówić o szczegółach, nie zostały one bowiem jeszcze zdradzone.

facebook instagram platne funkcje 2
Meta widzi przyszłość w płatnych funkcjach / Źródło: Meta

The Verge przeprowadziło wywiad z wiceprezes działu ds. monetyzacji. John Hegeman stwierdził, że Meta nie planuje umożlwiać użytkownikom rezygnacji z reklam w zamian za opłatę. Możemy więc spodziewać się, iż mówimy o dosyć poważniejszym celu – czyli implementacji konkretnych funkcji dostępnych wyłącznie w ramach np. abonamentu:

Myślę, że widzimy możliwość budowania nowych rodzajów produktów, funkcji i doświadczeń, za które ludzie będą skłonni zapłacić i być przy tym bardzo usatysfakcjonowani.

Konkretniejszych informacji nie przekazano, lecz wiele razy zaznaczono chęć uczynienia sporej części biznesu z obecności płatnych funkcji. Możemy spodziewać się m.in. grup ukrytych za paywallem – o tym była mowa już kilka miesięcy temu. Trudno jeszcze przewidzieć w jaki sposób Meta chce udostępnić konsumentom opcję zapłaty za poszczególne udogodnienia.

Może doczekamy się wersji premium Facebooka i WhatsAppa? Może będzie trzeba wykupować dostęp do poszczególnych funkcji? To na razie tajemnica, lecz jedno jest pewne – Meta zamierza dosyć mocno skupić się na wyciskaniu pieniędzy od swoich klientów.

Czy to się na dłuższą metę sprawdzi? Zobaczymy.

Źródło: The Verge

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.