Spójrzmy prawdzie w oczy, reklamy raczej nigdy nie znikną z platform społecznościowych. Istnieje jednak szansa, że będziesz mógł zapłacić, aby przestać te reklamy oglądać. Zgodnie z najnowszym wyciekiem Meta planuje bowiem zaoferować w serwisach Facebook i Instagram opcję płatnej subskrypcji w zamian za brak reklam, ale nie tylko.
Chcesz prywatności w platformach Meta? Zapłać
O tym, że Meta wkrótce wprowadzi nowy plan subskrypcji dla użytkowników platform Facebook i Instagram, poinformowały serwis New York Times aż trzy anonimowe źródła. Co jednak ciekawe, ten plan subskrypcji ma pojawić się wyłącznie na terenie Unii Europejskiej.
Opłata subskrypcji ma pozwolić użytkownikom na wyłączenie reklam na Facebooku i Instagramie, a także na zachowanie poufności ich danych – choć nie wiadomo w jaki sposób. Ale dlaczego taka subskrypcja najwyraźniej nie pojawi się w USA i w innych krajach spoza UE? Omawiane posunięcie miałoby być bowiem odpowiedzią na niedawno przyjęte unijne przepisy dotyczące wielkich platform internetowych i prywatności ich użytkowników. Meta ma nadzieję, że zaoferowanie nam, Europejczykom, płatnej alternatywy dla darmowego Facebooka i Instagrama, sprawi, iż unijni ustawodawcy zostawią ją w spokoju.
Facebook i Instagram mają już inną subskrypcję
Oczywiście nowa subskrypcja nie będzie pierwszą, która zadebiutuje na Facebooku i Instagramie. W platformach tych można bowiem od niedawna opłacać abonament Meta Verified. Ten dodaje do naszego profilu wyróżniającą plakietkę potwierdzającą autentyczność konta. Dodatkowo gwarantuje nam zwiększoną ochronę przed podszywaniem za sprawą monitora kont czy bezpośredni kontakt z zespołem wsparcia Meta. Subskrypcja pozwalająca usunąć reklamy i zwiększyć poziom naszej prywatności byłaby jednak nowością.
Meta ma szansę sporo zarobić na nowej subskrypcji. W końcu, jej platformy mają w Europie miliony użytkowników. Jasne, w przeglądarce Internetowej można zainstalować bloker reklam, który pozbędzie się reklam z Facebooka i Instagrama, ale już w aplikacjach mobilnych Facebook i Instagram takiej opcji nie ma. Poza tym blokery reklam nie zapewniają Facebooku stuprocentowej prywatności.
Póki co Meta nie skomentowała powyższych doniesień. Nie ma zatem pewności, czy firma faktycznie wprowadzi nową subskrypcję. Mam cichą nadzieję na to, że taka subskrypcja nie wystarczy by zaspokoić wymagania europejskich urzędników. Chyba nikt nie powinien musieć płacić za zachowanie poufności swoich danych.
Źródło: New York Times, fot. tyt. Unsplash/Solen Feyissa