Fake newsy ruskich trolli dotarły do 2 milionów Polaków

Maksym SłomskiSkomentuj
Fake newsy ruskich trolli dotarły do 2 milionów Polaków
Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) wraz z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa po raz kolejny biją na alarm i apelują o to, aby nie ulegać rosyjskiej dezinformacji. W ciągu ostatnich 72 godzin eksperci z IBIMS zidentyfikowali działanie przynajmniej 3 zorganizowanych grup, dezinformujących w obszarze mediów społecznościowych. Areną ich praktyk jest Facebook oraz Twitter.

Rosyjska propaganda dotarła do ponad 2 milionów Polaków

Grupy dezinformacyjne prowadzą swoją działalność poprzez sianie nieprawdziwych informacji w zakresie sytuacji na Ukrainie, ale także organizacji międzynarodowych (UE, NATO) oraz sytuacji gospodarczej Polski. To właśnie te jednostki odpowiadają m.in. za kłamstwa dotyczące braków na stacjach paliw, które wielu Polaków skłoniły do tankowania na zapas absurdalnych ilości paliwa (i doprowadzenia do faktycznych niedoborów paliw na pewnych stacjach).

Zobacz też: Prorosyjscy trolle przejęli polski Internet. Te liczby nie kłamią



Konta rosyjskiej propagandy popierają rosyjską agresję w Ukrainie. Ich przekazy dążą przy tym do dyskredytacji władz Polski i organizacji międzynarodowych oraz poprawiania wizerunku Federacji Rosyjskiej. Niestety, niektórzy Polacy bezmyślnie przekazują ten przekaz dalej.

Czytaj także: Odpowiedź na atak na Ukrainę. Koniec rosyjskiej telewizji w Polsce

„Pomimo wielokrotnej blokady przez serwisy społecznościowe kont tychże grup, wciąż tworzą one nową infrastrukturę do prowadzenia działań” czytamy w komunikacie IBIMS. Rosyjskim trollom pomagają na ogół zwykli pożyteczni idioci lub… osoby ze zbieżnymi poglądami.

Poniżej możecie posłuchać podcastu na temat rosyjskiej dezinformacji i propagandy. Ryszard Łuczyn rozmawia w nim z Agnieszką Legucką z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, która opowiada, jak powstaje propaganda i jak jest dystrybuowana.

Źródło: IBIMS

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.