Pij darmową wodę, pomagaj ludziom z problemami w dostępie do wody pitnej i przy okazji zerknij na reklamę
Ale wróćmy do głównego zagadnienia, czyli inicjatywy FreeWater. Firma działająca w USA postawiła na bardzo nietypowe podejście do reklamy, nie jest zwykłą agencją marketingową czy studiem projektów. Rozdaje w wielu miejscach darmową wodę (lub udostępnia ją klientom, aby robili to we własnym zakresie), ale jej opakowania są nośnikiem reklamy. Na jednej sztuce może znajdować się grafika jednego reklamodawcy lub też kilku. Całość kosztów pokrywają reklamodawcy, a FreeWater dodatkowo część zarobionych pieniędzy przekazuje do organizacji Well Aware, która zajmuje się budową studni w miejscach o mocno utrudnionym dostępie do wody pitnej (od razu na myśl przychodzi wiele afrykańskich terenów).
Co ważne FreeWater nie chce dokładać się do zaśmiecania planety. Zamiast plastikowych opakowań, woda jest rozdawana w aluminiowych butelkach lub kartonikach, a surowce pochodzą z recyklingu, nadają się też do ponownego przetworzenia. Firma do 2025 roku ma też w planach pozostawianie zerowego śladu węglowego. Biznes tak jak każdy inny ma oczywiście za zadanie zarabiać pieniądze, ale przy okazji założenia działalności są godne pochwały.
Butelki i kartoniki zostały zaopatrzone w kody QR, to oznacza interaktywną reklamę
Jeśli tak, to możemy zeskanować smartfonem kod QR umieszczony przy grafice. Jak można przeczytać na oficjalnej stronie FreeWater w omówieniu funkcji kodów QR (w luźnym tłumaczeniu) – „Możliwości są ogromne i ogranicza je tylko twoja wyobraźnia. Oto tylko kilka przykładów funkcji specjalnych, które mogą zaoferować reklamodawcy FreeWater: zbieranie kuponów, oglądanie filmów lub wiadomości, zamawianie jedzenia, przekazywanie darowizn, ankiety, rejestracja do głosowania, prezentacje PowerPoint, funkcje mediów społecznościowych, linki dotyczące pomocy humanitarnej, VR, AR, XR, pobieranie muzyki i filmów lub programów telewizyjnych, instalacja gier wideo i oprogramowania. Tworzymy rozwiązania dostosowane do potrzeb każdej marki!„
Firma zapewnia też, że rozdawanie butelek lub kartoników z wodą do picia jest o wiele bardziej efektywną formą reklamy niż mailing, a także tańszą biorąc pod uwagę wywołanie reakcji odbiorcy. W końcu większość wiadomości z reklamami trafia do spamu i nawet nie otwieramy ich przed skasowaniem, a ich rozsyłanie w dużych pakietach nie jest darmowe. Kontakt z realną butelką wody do picia daje o wiele większą szansę na to, że do obdarowanego trafi reklamowy przekaz i może nawet wejdzie z nim w interakcję. Ciekawe czy podobny projekt miałby szansę zaistnieć i utrzymać się w polskich warunkach.
Źródło i foto: FreeWater.io / własne