Google informuje o swoich zmaganiach w walce z fake newsami
Użytkownicy od pewnego czasu są świadkami obecności dosyć istotnych nowości w wyszukiwarce Google oraz na portalu YouTube. Warto tu wspomnieć chociażby o promowaniu uznanych źródeł informacji w sekcji rekomendacji oraz ukazywaniu paneli z wiadomościami pochodzącymi z niezależnych miejsc. Nie tak dawno dowiedzieliśmy się też o wprowadzeniu specjalnego oznaczenia dla kanałów prowadzonych przez lekarzy.
Poza tym wyszukiwarka oferuje funkcję „About this Result”, dzięki której możemy poznać dodatkowy kontekst wyświetlanej strony jeszcze przed jej otworzeniem. Jak się okazuje – do tej pory skorzystano z niej już ponad 2,4 miliarda razy. Ponadto zdecydowano się na ogłoszenie kolejnych nowości – te pojawią się wkrótce i mają pełnić charakter edukacyjny. Na YouTube zadebiutuje m.in. seria filmów uświadamiająca użytkowników jak identyfikować dezinformację dotyczącą np. uchodźców.
Źródło: Google
Dodatkowo rozpoczęto inicjatywę edukacji medialnej „Naciśnij Pauzę”, która ma pomoc internautom w dokonaniu oceny konkretnych materiałów w kontekście wykorzystania przeróżnych technik manipulacyjnych. Google ma nadzieję, że dzięki temu konsumenci będą nieco bardziej uważać na to, czemu pokładają wiarę.
Jeśli zaś chodzi o zmiany niewidoczne gołym okiem, to koncern postanowił przekazać kilka grantów – te trafią do fundacji walczących z dezinformacją i ogólną manipulacją. Wszystkie te działania mają przyczynić się do tego, by internet był miejscem o wiele bezpieczniejszym i przynajmniej w pewnym stopniu wolnym od niesprawdzionych informacji.
Źródło: Google
Wydaje mi się, że w ostatnim czasie i tak świadomość internautów nieco wzrosła. Wybuch wojny w Ukrainie sprawił jednak, iż sieć została zalana milionami filmów i postów zawierających nie do końca prawdziwe treści. Dlatego tak ważne jest podchodzenie do wszystkich znalezionych informacji z odpowiednią dawką dystansu i uprzedzenia – nawet jeśli wydają się na pierwszy rzut oka sprawdzone i wiarygodne.
Źródło: Google