Google Zeitgeist 2010: Czego szukał świat

RafkoSkomentuj
Google Zeitgeist 2010: Czego szukał świat
Zeitgeist to pojęcie filozoficzne wywodzące się z dialektyki Hegla, które oznacza „Ducha czasu”. Obraz owego ducha został zaprezentowany za pomocą statystyk z całego świata oraz dla poszczególnych krajów. Nas interesuje, rzecz jasna, sytuacja na świecie i na naszym podwórku.

Użytkownicy Google „zauważyli” Olimpiadę w Vancouver, Mundial w RPA, plamę ropy na Zatoce Meksykańskiej, oraz sukces Lady Gaga. To zapytania najczęściej pojawiające się w kończącym się roku. Wśród najszybciej rosnących zapytań w roku 2010 znajdziemy z kolei: „ipad”, „justin bieber”, „nicki minaj” (wokalistka o obfitym biuście), „friv” (portal z grami online), zajmują miejsca od 2 do 5. Co ciekawe, na pierwszym miejscu plasuje się „chatroulette”, czyli rosyjska strona internetowa, która umożliwia rozmowy osób nieznajomych w internecie losowo dobierając użytkowników do przypadkowej konwersacji. Poza tym na liście najczęściej wyszukiwanych haseł na świecie znajdziemy „twitter”, „gamezer” oraz „facebook”, który zamyka pierwszą dziesiątkę.

Bardzo interesująca jest także lista zapytań dla haseł elektronicznych, dzięki którym można zobaczyć gusta użytkowników. Świat poszukuje przede wszystkim najnowszych urządzeń Apple (dwa pierwsze miejsca dla „ipad” oraz „iphone 4”), a także telefonów Nokii: 5530 i n900 (miejsca 3 i 5). Czwarty jest telefon z Androidem „htc evo 4g”, a na szóstym miejscu znajdziemy coś dla użytkowników telefonów RIM, czyli „blackberry apps”.

Wśród najszybciej rosnących zapytań na świecie uwagę zwraca przewaga Twittera nad Facebookiem, a wśród telefonów, stosunkowo niska pozycja smartfonów z Androidem, które w 2010 roku przegrały z urządzeniami Apple i Nokii.

Najszybciej zyskujące na popularności hasła na świecie AD 2010:

1. chatroulette
2. ipad
3. justin bieber
4. nicki minaj
5. friv
6. myxer
7. katy perry
8. twitter
9. gamezer
10. facebook

Tu z kolei, najszybciej zyskujące hasła z branży elektronicznej:

1. ipad
2. iphone 4
3. nokia 5530
4. htc evo 4g
5. nokia n900
6. blackberry apps
7. duracell mygrid
8. Twitter (w języku koreańskim)
9. otterbox
10. pdanet

Oprócz tego, Google sporządził listę najdziwniejszych zapytań roku 2010. Wśród nich znajdują się zapytania rozbrajające: „should i marry him” czy też zaskakujące: „i wish i could speak whale”.

W Polsce najszybciej zyskujące na popularności są zapytania na temat gier (naśladujące słynne FarmVille „farmerama” i „wolni farmerzy”, portal „grepolis” oraz nietypowy manager piłkarski „football team”). Oprócz tego, na liście pojawia się portal spod znaku demotywatorów, czyli „komixxy” oraz „facebook” który tak samo, jak na liście światowej, zamyka Top-10:

1. farmerama
2. komixxy
3. grepolis
4. wolni farmerzy
5. vod
6. dieta dukana
7. justin bieber
8. football team
9. majka
10. facebook

Wśród najpopularniejszych zapytań wciąż króluje „nasza klasa” (która nie może liczyć na powtórzenie tego wyniku w przyszłym roku), popularne portale (allegro, youtube, onet, wp) oraz usługi (gry, tv, mapa, poczta, praca). Wydaje się, że Polacy traktują internet przede wszystkim jako źródło rozrywki, rzadziej jako źródło informacji i miejsce zakupów. W tym wydaniu Zeitgeist dominują zapytania z „bardzo krótkiego ogona” – jednowyrazowe, prowadzące do wybranych, ulubionych serwisów, nie zaś do informacji na temat popularnych produktów lub znanych osób. Wydaje się zatem, że powszechne wykorzystanie możliwości internetu oraz e-commerce w Polsce to nie „dziś”, tylko kwestia kolejnych lat.

A oto lista najpopularniejszych haseł wyszukiwanych w Polsce:

1. nasza klasa
2. gry
3. allegro
4. youtube
5. onet
6. wp
7. tv
8. mapa
9. poczta
10. praca

PS: Trzeba się cieszyć, że w polskim Top-10 nie ma hasła Google 😉

Źródło: Google Zeitgeist 2010, TechCrunch

Udostępnij

Rafko