Influencerzy nie będą mogli już promować tych usług i produktów

Maksym SłomskiSkomentuj
Influencerzy nie będą mogli już promować tych usług i produktów
Działalność influencerów w Polsce staje się coraz mocniej regulowana, ograniczana i tak po prostu: brana pod lupę przez odpowiednie organy. Najpierw Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił sprawdzić, czy treści reklamowe na profilach influencerów są odpowiednio oznaczane i nie stanowią kryptoreklamy. Niedawno wydano poradnik uczący influencerów, agencje PR i media jak oznaczać reklamy w Internecie. Teraz wiemy już na pewno, że od 1 stycznia 2023 roku rozszerzona zostanie lista towarów zakazanych w reklamie.

Influencerki nie będą już mogły promować medycyny estetycznej

Od 1 stycznia 2023 roku wchodzą w życie nowe przepisy nowelizujące ustawę o wyrobach medycznych. W związku z tym w mediach tradycyjnych oraz Internecie (w tym oczywiście social mediach) zakazane będzie promowanie usług i produktów medycyny estetycznej. Mowa między innymi o wyrobach opartych na kwasie hialuronowym, laserze, ale też implantach. Prawo obejmuje też wyroby medyczne takie jak syropy na kaszel, czy tabletki na ból gardła.

Ustawodawca daje czas na dostosowanie się do regulacji do 30 czerwca 2023 roku, ale tylko wtedy, jeśli kampania reklamowa wystartowała przed 1 stycznia 2023 roku.

Z jakiegoś powodu reklama usług medycyny estetycznej nie była do tej pory uregulowana tak jak na przykład reklamy alkoholu lub hazardu. Zwłaszcza influencerki czerpały z tego niezliczone korzyści w postaci chociażby tańszych lub darmowych zabiegów w zamian za promocję. Promocję nierzadko nieoznaczaną nawet jako reklamę.

medyk

W reklamach nie będzie już można wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne. | Źródło: Canva Pro 

„Trzeba pamiętać, że wśród osób aktywnie tworzących w sieci są nie tylko twórcy z branży lifestyle czy beauty, którzy promują usługi i produkty medyczne jako ich użytkownicy, ale też social media pełne są specjalistów np. lekarzy medycyny estetycznej, kosmetologów itp. którzy reklamują swoje usługi np. zabiegi, często pokazując efekty przed i po, czy działanie konkretnych preparatów czy sprzętu. To przede wszystkim ich dotyczą nowe regulacje. I to oni mogą najmocniej odczuć zakaz reklamy” – mówi w rozmowie z wirtualnemedia.pl Marta Soja – Bochenek, ekspertka influencer marketingu.

Nowe prawo dotyczy absolutnie wszystkich mediów i influencerów, bez względów na zasięgi.

Za złamanie nowych przepisów grozić będzie kara w wysokości do 2 milionów złotych.

Koniec z wizerunkami lekarzy w reklamach

Zauważyliście zapewne, że w reklamach wyrobów medycznych bardzo często sięgano po wizerunki lekarzy, pielęgniarek lub farmaceutów z tzw. fotograficznych „stocków”. Osoby te przeważnie nie miały nic wspólnego z branżą medyczną. Od 1 stycznia 2023 roku obowiązywał będzie zakaz sięgania po takie wizerunki. W reklamach nie będą mogli nawet występować aktorzy udający osoby wykonujące zawód medyczny. Zakazane staną się też scenografie stylizujące plan zdjęciowy na apteki i gabinety lekarskie.

Co najważniejsze: reklamy będą musiały być zrozumiałe nawet dla laików. W czasach błyskawicznie głupiejącego społeczeństwa to będzie chyba największym wyzwaniem.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.