Jak nie dać się wyrolować na Black Friday? Oto najważniejsza zasada

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Jak nie dać się wyrolować na Black Friday? Oto najważniejsza zasada
Artykuł opublikowano: 2021-11-21 / ostatnia aktualizacja: 2023-11-20
Każdego roku w drugiej połowie listopada zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe ruszają z kampaniami z okazji Black Friday. Mówi się, że to najlepszy moment na zakupy w roku ze względu na spore obniżki i promocje. Ale czy tak jest na pewno?

Natłok marketingowego bełkotu i reklam, które towarzyszą Black Friday sprawiły, że ludzie przestają wierzyć w sens polowania na okazje. Utarło się (częściowo słuszne) przekonanie na temat zawyżonych cen w tym okresie. Wszechobecne hasła „Black Friday”, „Black Week”, „Cyber Friday” zamiast przyciągać, mogą wręcz zniechęcić do zakupów… Nie raz widzieliśmy już sytuacje, w której ceny były sztucznie podnoszone, aby obniżka z okazji Czarnego Piątku wyglądała okazale. Jak zatem ustrzec się przed nietrafionymi zakupami? Podpowiadamy.

O tym pamiętaj podczas Black Friday

Wielokrotnie poruszyliśmy już temat fałszywych sklepów internetowych. To podstawowa zasada – unikaj niesprawdzonych sklepów, z podejrzenie niskimi cenami, które nie mają rzetelnych opinii. Pamiętaj, lepiej przepłacić, niż stracić pieniądze i nie otrzymać zamówionego towaru.

Sprawdź historię ceny

To chyba najważniejsza zasada podczas zakupów na Black Friday, o której zapominają internauci. To banalne, ale niezwykle skuteczne.

Popularne w sieci porównywarki cenowe pozwalają na sprawdzenie historii ceny danego produktu. W ten sposób dowiemy się, czy aktualna promocja z okazji Czarnego Piątku to faktycznie najlepszy deal w historii, czy sztucznie napompowana okazja.

Nie raz widziałem sytuacje, gdy sprzedawca jeszcze w październiku systematycznie podnosił cenę, tylko po to, aby obniżka na Black Friday wyglądała spektakularnie. Po sprawdzeniu historii ceny okazywało się, że dany produkt można było kupić taniej bez żadnej promocji.

Aktualnie sprawę ułatwia nieco dyrektywa Omnibus, która wprowadziła obowiązek informowania o cenach. Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta, jak wyglądała najniższa cena danego produktu w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed zastosowaniem obniżki ceny.

Jak sprawdzić historię ceny produktu?

Jak już wspomniałem, wystarczy odwiedzić stronę jednej z popularnej porównywarek cen. Na karcie każdego produktu widnieje specjalna sekcja z historią ceny.

Za przykład wezmę Ceneo.pl. Na stronie produktu kliknij w niewielką ikonkę z wykresem. Aby zobaczyć historię ceny, trzeba się niestety zalogować.

Historia cen - trend cenowy

Historia ceny na Ceneo.pl

Historia ceny na Ceneo.pl
Po kliknięciu pojawi się wykres z danymi dotyczącymi ceny z przestrzeni ostatnich 6 miesięcy. Widać, że kilka tygodni temu gadżet był oferowany przez jeden ze sklepów w cenie niższej niż aktualnie.

Historię cen produktów bez potrzeby logowania znajdziecie w serwisie Skapiec.pl – tutaj również trzeba kliknąć na specjalną ikonkę z dzwoneczkiem (ustaw alter cenowy) na karcie produktu.

Historia ceny na Skapiec.plHistoria ceny na Skapiec.pl

Co ważne, Skąpiec pokazuje historię cen aż z ostatnich 12 miesięcy. Można też podać e-mail, aby ustawić alert, gdy cena spadnie poniżej pożądanego poziomu.

Historia ceny na Skapiec.plHistoria ceny na Skapiec.pl

Warto pamiętać, że opisana metoda nie jest idealna. W porównywarkach są najpopularniejsze sklepy, ale nie wszystkie. W wielu przydatkach warto zatem zajrzeć do ulubionych sprzedawców i samemu sprawdzić aktualną cenę produktu.

Życzę udanych i rozsądnych zakupów podczas tegorocznego Black Friday 🙂

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.