Konto Google a prywatność użytkownika
Konsument może zdecydować się na dobrowolne utworzenie konta Google lub być zobowiązany do jego utworzenia, gdy korzysta z określonych produktów i usług Google. Kupujący smartfon z systemem Android konto założyć muszą, jeśli chcą pobierać aplikacje ze sklepu Google Play. Z Androida korzysta niemal 7 na 10 telefonów na całym świecie (69 procent).
Jeśli konsumenci chcą aktywować opcje bardziej przyjazne dla prywatności na etapie rejestracji nowego konta, wymaga to „personalizacji ręcznej”. Przedstawiciele BEUC twierdzą, że pięć kroków z dziesięcioma kliknięciami i „mnóstwem niejasnych, niekompletnych i wprowadzających w błąd informacji” to celowa praktyka Google, mająca zniechęcać do nieprzekazywania firmie danych.
When you sign up to a @Google account, what the tech giant offers you is a #FastTrackToSurveillance instead of privacy by design. Enough! Together with consumer groups from our network, we are taking action & asking data protection authorities to step in. https://t.co/QpBWp77IPo pic.twitter.com/iTLWwDUtRZ
— The Consumer Voice (@beuc) June 30, 2022
„Język używany przez Google na każdym etapie procesu rejestracji jest niejasny, pełen niedopowiedzeń i mylący” – przekazano w komunikacie grupa. „Google określa również opcje bardziej przyjazne dla prywatności jako pozbawione zalet, zniechęcając do wybierania ich. Uniemożliwia to konsumentom podejmowanie świadomych decyzji na etapie rejestrowania konta i skutkuje procesem niesprawiedliwym, nieprzejrzystym i niezgodnym z prawem przetwarzaniem danych osobowych” – napisano.
Niezależnie od wybranej przez konsumenta ścieżki, przetwarzanie danych przez Google jest „nieprzejrzyste i nieuczciwe”, a dane osobowe konsumentów są „wykorzystywane do celów, które są niejasne i przesadnie dalekosiężne”.
BEUC domaga się śledztwa w sprawie praktyk Google
Skarga została skierowana do Komisji Europejskiej. To ona zdecyduje o ewentualnym nałożeniu kary na podmiot z Mountain View lub skłonieniu go do zmiany obecnych praktyk.
W przypadku stwierdzenia naruszenia unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych – znanego w Polsce jako RODO – firma Google może zostać ukarana karami sięgającymi nawet 4 procent rocznych przychodów.
Źródło: BEUC