Krakowskie radio żegna dziennikarzy. Na ich miejsce wskakuje AI

Piotr MalinowskiSkomentuj
Krakowskie radio żegna dziennikarzy. Na ich miejsce wskakuje AI

Osoby współtworzące kanał tematyczny OFF Radio Kraków musiały pożegnać się z pracą. Doszło bowiem do zastąpienia ich przez sztuczną inteligencję. Mowa o trzech wygenerowanych postaciach mających prowadzić autorskie programy muzyczne oraz informacyjne, a także wywiady. Ten kontrowersyjny zabieg opisywany jest jako „eksperyment badawczo-medialny” mający na celu oszacowanie skutków rozwoju AI jeśli chodzi o kulturę, media oraz społeczeństwo. Dziś rano odbyła się pierwsza audycja w nowej formule.

Krakowskie radio stawia na sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja pozwala chociażby na edytowanie zdjęć czy materiałów wideo. Niestety często nie radzi sobie najlepiej, czego idealnym dowodem jest obecna sytuacja związana z serwisem Wikipedia. Dochodzi również do przypadków, gdy ogromne korporacje podejmują decyzje polegające na zastąpieniu realnych pracowników wciąż rozwijającą się technologią – dopiero co uczynił to TikTok, swego czasu powstała natomiast cyfrowa modelka będąca częścią planu marki Playboy.

Już od dzisiejszego poranka słuchacze OFF Radio Kraków mogą doświadczyć obecności trojga wygenerowanych prowadzących należących do pokolenia Z. Opowiadać oni będą o popkulturze, technologii, muzyce, tożsamości, kulturze queer oraz wpływie mediów na społeczeństwo. Zajmą oni czas antenowy przez dwie godziny dziennie (od poniedziałku do piątku). Raz w tygodniu natomiast usłyszymy autorską audycję muzyczną oraz ekskluzywny wywiad z wybranym gościem.

Jeśli zaś chodzi o oprawę muzyczną, to pieczę nad nią sprawować będzie prawdziwa osoba – Wojciech Barczyński. Od teraz jednak wykorzysta do pracy narzędzia AI, choć tylko częściowo. Dwie kolejne osoby zajmą się nadzorowaniem strony technicznej dotyczącej wykorzystania sztucznej inteligencji oraz generowaniem zawartości. Jakie argumenty przytacza Marcin Pulit, czyli szef krakowskiej rozgłośni?

Chodzi w głównej mierze o sprawdzenie wpływu AI na media, dziennikarstwo oraz radio. Przeprowadzany właśnie eksperyment ma wykazać czy mówimy o niepowtarzalnej szansie czy może też nieuchronnym zagrożeniu. Słuchacze mają otrzymywać potężną dawkę wiedzy odnośnie do sztucznej inteligencji – edukować będą naukowcy, publicyści, prawnicy oraz ludzie kultury.

Ruszył apel w stronę polskich władz

Redaktor Naczelny odniósł się przy okazji do komentarzy publikowanych w sieci. Dał on znać o braku jakichkolwiek zwolnień, natomiast umowy o współpracę miały być rozwiązane w większości z zewnętrznymi współpracownikami. Decyzję podjęto głównie przez zasięgi słuchalności praktycznie sięgające dna. Na sam początek audycje AI prowadzone będą przez trzy miesiące, potem zostanie przeprowadzana ewaluacja kontrowersyjnego eksperymentu.

Zupełnie inne zdanie na ten temat mają osoby powiązane z OFF Radio Kraków, które zostały zmuszone do przerwania prowadzonych przez siebie programów. Najbardziej niesie się wypowiedź Mateusza Demskiego nie ukrywającego swojej frustracji. Wprost daje on znać, że nie zamierza siedzieć cicho i pragnie nagłośnić sprawę wszystkimi możliwymi sposobami.

Zrobił to poprzez realizację petycji stanowiącej „apel środowiska kultury i mediów”. List otwarty został skierowany do Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Etyki Mediów. Obecnie podpisano go 8546 razy, zdecydowali się na to również popularni dziennikarze radiowi czy krytycy filmowi.

Pozostaje więc tylko czekać na rezultaty „eksperymentu” oraz na skutki wyżej opisanej petycji. Być może mamy do czynienia z początkiem medialnej rewolucji, choć jeszcze jest zdecydowanie za wcześnie, by jednoznacznie to stwierdzić.

Źródło: Radio Kraków, Facebook (@matdemski) / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@benkoorengevel)

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.