Korzystacie z social mediów? Robicie to źle!
TikTok, Instagram, Facebook – te czołowe platformy społecznościowe chcą za wszelką cenę zatrzymać przy sobie użytkowników na jak najdłuższy czas. Robią to w sposób wręcz obrzydliwy, który – stety lub niestety – działa piekielnie skutecznie. Mowa tu rzecz jasna o zachęcaniu ludzi do bezmyślnego przewijania tablicy i pokazywaniu im nowych postów trafiających mniej lub bardziej w ich gusta. Wpis musi być arcyciekawy, by człowiek uznał „kurde, chętnie się przyłączę do dyskusji” – tego wszystkiego jest po prostu za dużo!
Wydawać by się więc mogło, że konsumenci robią wszystko to, co powinni – scrollują w nieskończoność tablicę. Otóż nie! Podczas podcastu Joe Rogan Experience Mark Zuckerberg jednoznacznie wyraził się o tym sposobie konsumpcji treści:
Jeśli po prostu siedzisz tam i konsumujesz rzeczy, to znaczy, że niekoniecznie jest to złe, ale generalnie nie niesie to licznych pozytywnych korzyści, które otrzymujesz z aktywnego zaangażowania lub budowania relacji. Niekoniecznie chcę, aby ludzie spędzali więcej czasu z komputerami. Chcę tylko, żeby czas, który ludzie spędzają z ekranami, był owocniejszy.
Facebook to – dla przypomnienia – platforma Marka Zuckerberga / Źródło: pixabay
Miliarder radzi wszystkim, by używać portali społecznościowych przede wszystkim do komunikacji oraz tworzenia/rozwoju relacji z innymi ludźmi. Ma to pomóc w produktywnym spędzaniu czasu i przede wszystkim poprawić samopoczucie użytkowników, które – jak udowodniły badania – niekoniecznie jest dobre wskutek zalewu treści w obrębie social mediów.
Okej, tylko jak już wspomniałem – portale należące do Meta są wręcz do przesady nastawione na bezmyślną konsumpcję treści i nie zachęcają do udzielania się w dyskusjach i skupiania się na wartościowych postach czy materiałach wideo. Ma to się jednak w przyszłości zmienić i zarówno tradycyjne serwisy, jak i metaverse, mają być miejscami jakościowymi i angażującymi dla konsumentów.
Na razie platformy te są jawnym przeciwieństwem wypowiedzi Marka Zuckerberga – osoby za nie odpowiedzialnej! Dosyć mocno mnie to zbulwersowało, bo tak naprawdę wizjoner postawił swoich klientów w roli oprawcy i nieco wybielił social media.
Teraz pozostaje czekać na specjalny poradnik od Zuckerberga na temat prawidłowego korzystania z platform społecznościowych.
Źródło: CNBC / Foto. Anthony Quintano – Wikimedia Commons