Mark Zuckerberg: ludzie nie potrafią korzystać z social mediów

Piotr MalinowskiSkomentuj
Mark Zuckerberg: ludzie nie potrafią korzystać z social mediów
Mark Zuckerberg, dyrektor generalny firmy Meta, postawił sprawę jasno – internauci niekoniecznie dobrze sobie radzą z prawidłowym użytkowaniem portali społecznościowych. Nie próbują nawiązywać nowych znajomości i za mało się udzielają, co Zuck uważa za fundament tego typu serwisów. Może i jest w tym trochę racji, ale chciałbym zwrócić uwagę na pewien drobny szczegół – wina leży przede wszystkim po stronie właścicieli social mediów, którzy sprawili, że są one nastawione na bezmyślną konsumpcję treści.

Korzystacie z social mediów? Robicie to źle!

TikTok, Instagram, Facebook – te czołowe platformy społecznościowe chcą za wszelką cenę zatrzymać przy sobie użytkowników na jak najdłuższy czas. Robią to w sposób wręcz obrzydliwy, który – stety lub niestety – działa piekielnie skutecznie. Mowa tu rzecz jasna o zachęcaniu ludzi do bezmyślnego przewijania tablicy i pokazywaniu im nowych postów trafiających mniej lub bardziej w ich gusta. Wpis musi być arcyciekawy, by człowiek uznał „kurde, chętnie się przyłączę do dyskusji” – tego wszystkiego jest po prostu za dużo!

Wydawać by się więc mogło, że konsumenci robią wszystko to, co powinni – scrollują w nieskończoność tablicę. Otóż nie! Podczas podcastu Joe Rogan Experience Mark Zuckerberg jednoznacznie wyraził się o tym sposobie konsumpcji treści:

Jeśli po prostu siedzisz tam i konsumujesz rzeczy, to znaczy, że niekoniecznie jest to złe, ale generalnie nie niesie to licznych pozytywnych korzyści, które otrzymujesz z aktywnego zaangażowania lub budowania relacji. Niekoniecznie chcę, aby ludzie spędzali więcej czasu z komputerami. Chcę tylko, żeby czas, który ludzie spędzają z ekranami, był owocniejszy.

mark zuckerberg social media zlo 2Facebook to – dla przypomnienia – platforma Marka Zuckerberga / Źródło: pixabay

Miliarder radzi wszystkim, by używać portali społecznościowych przede wszystkim do komunikacji oraz tworzenia/rozwoju relacji z innymi ludźmi. Ma to pomóc w produktywnym spędzaniu czasu i przede wszystkim poprawić samopoczucie użytkowników, które – jak udowodniły badania – niekoniecznie jest dobre wskutek zalewu treści w obrębie social mediów.

Okej, tylko jak już wspomniałem – portale należące do Meta są wręcz do przesady nastawione na bezmyślną konsumpcję treści i nie zachęcają do udzielania się w dyskusjach i skupiania się na wartościowych postach czy materiałach wideo. Ma to się jednak w przyszłości zmienić i zarówno tradycyjne serwisy, jak i metaverse, mają być miejscami jakościowymi i angażującymi dla konsumentów.

Na razie platformy te są jawnym przeciwieństwem wypowiedzi Marka Zuckerberga – osoby za nie odpowiedzialnej! Dosyć mocno mnie to zbulwersowało, bo tak naprawdę wizjoner postawił swoich klientów w roli oprawcy i nieco wybielił social media.

Teraz pozostaje czekać na specjalny poradnik od Zuckerberga na temat prawidłowego korzystania z platform społecznościowych.

Źródło: CNBC / Foto. Anthony Quintano – Wikimedia Commons

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.