Midjourney stanie się najlepszym generatorem obrazów? Do sieci wyciekły ciekawe informacje

Aleksander PiskorzSkomentuj
Midjourney stanie się najlepszym generatorem obrazów? Do sieci wyciekły ciekawe informacje

Automattic, firma odpowiedzialna Tumblr i WordPress ma podobno toczyć rozmowy na zaawansowanym stadium wraz z firmą Midjourney oraz OpenAI. Cel? Wykorzystanie treści generowanych przez użytkowników do trenowania modeli AI oraz ulepszania ich możliwości. To nie pierwsza tego typu sytuacja – w ostatnich dniach pisaliśmy dla Was, iż na podobne posunięcie zdecydował się też Reddit. 

Nowe informacje zostały ujawnione przez 404 Media i przypisane bliżej nieokreślonemu informatorowi w Automattic. Sugerują one, że umowy ze wspomnianymi firmami rozwijającymi modele AI są bliskie ukończenia. To nie pierwsze spekulacje na temat tego, iż nieco zapomniany już Tumblr mógłby podjąć współpracę z Midjourney, tym samym zyskując nowe źródło dochodu (w ostatnich latach Tumblr i jego popularność naprawdę spadły, także na terenie Europy). 

Informator zdradza kilka ciekawostek

Raport 404 Media wskazuje, że Automattic zamierza wprowadzić nową funkcję prywatności w najbliższą środę – w związku ze wspomnianymi rozmowami. Aktualizacja ta dałaby użytkownikom możliwość powstrzymania się od udostępniania swoich danych podmiotom zewnętrznym, w tym przedsiębiorstwom chcącym wykorzystać je do trenowania modeli AI. Wewnętrzna komunikacja sugeruje jednak, że firma zebrała już obszerną kolekcję wszystkich publicznych postów na Tumblr w okresie od 2014 do 2023 roku. Co ciekawe, ten zbiór danych wydaje się obejmować treści nieprzeznaczone do publicznego przeglądania na blogach. Dokładne wykorzystanie zebranych danych i specyfika tego, co zostało lub zostanie udostępnione Midjourney i OpenAI, pozostają tajemnicą. W kontekście samej prywatności i praw autorskich sytuacja ta nie wygląda jednak zbyt dobrze. 

Wiele mediów poprosiło o komentarz zarówno OpenAI, jak i Midjourney, jednak te prośby pozostają bez odpowiedzi. Firmą, która z kolei zabrała głos jest sam Automattic – wyjaśnienia są nieco niejasne. Przedsiębiorstwo wspomina o współpracy z różnymi firmami zajmującymi się sztuczną inteligencją i zapewnia, że obecnie domyślnie zapobiega indeksowaniu treści przez platformy AI. Automattic ma także udostępniać tylko i wyłącznie publiczne treści z Tumblr i oraz WordPressa. Oświadczenie podkreśla też zaangażowanie Automattic we współpracę z organizacjami AI, które szanują wartości społeczności.

Coraz więcej serwisów współpracuje z firmami od AI

Na horyzoncie zaczął pojawiać się rosnący trend, w którym firmy dostarczają programistom modeli AI dane szkoleniowe, tradycyjnie pozyskiwane z publicznie dostępnych materiałów online. Praktyka ta staje się coraz bardziej skomplikowana pod względem prawnym. Przykładowo, Reddit zawarł z Google umowę o wartości 60 milionów dolarów rocznie, a Shutterstock współpracuje z OpenAI, wykorzystując swoją bibliotekę zdjęć. Podejście to spotkało się jednak z krytyką, szczególnie ze strony społeczności twórców na platformach takich jak Tumblr, którzy sprzeciwiają się wykorzystywaniu ich pracy w szkoleniach modeli AI. 

Na chwilę obecną szczegóły potencjalnych umów Automattic z firmami zajmującymi się sztuczną inteligencją oraz korzyści finansowe, jakie mogą one przynieść, pozostają nieujawnione. Automattic od dawna jest obecny w branży hostingu internetowego za pośrednictwem WordPress.com i WordPress VIP, które opierają się na oprogramowaniu typu open source. Pomimo różnych prób monetyzacji Tumblra od czasu jego przejęcia od Verizon w 2019 r., Automattic ogłosił w zeszłym roku plany ograniczenia swoich ambicji związanych z platformą.

Jak wszyscy jednak wiemy, łatwych pieniędzy nigdy dość. 

źródło: 404Media / fot. Unsplash.com

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.