Młode Polki marzą o byciu influencerkami
Wyniki badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce” pokazują, kim chciałyby zostać w przyszłości polskie nastolatki. Pokazują one dość dużą rozbieżność w wyborach córek i ich matek. Tylko (a może: „aż”?) 44% matek podało przynajmniej jeden taki sam zawód, jaki wskazała ich córka. Największą zgodność uzyskano wskazując zawody graficzki komputerowej oraz zawodów prawniczych. 48% córek marzy o karierze internetowej influencerki. Matki nie wiedzą, że działalność taką można postrzegać w kontekście zawodu.
„Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej (12%) niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane” – mówi Marta Rybicka, Senior Business Director w agencji badawczej IQS.
Dziewczyny w wieku 10-15 lat chcą zostać graficzkami komputerowymi (21%), pracować w zawodach prawniczych (18%) być nauczycielkami (17%), czy też osobistymi trenerkami i dietetyczkami (16%). Bardzo mało dziewczynek wskazuje zawody związane z analityką (1%) i doradztwem dot. finansów osobistych (2%). Największą rozbieżność pomiędzy zawodami wskazywanymi przez mamy i ich córki widać na przykładzie zawodu farmaceutki, specjalistki ds. administracji systemów informatycznych oraz
„Dziewczynkom brakuje inspirujących wzorców i zdane są na media społecznościowe. Stąd tak bardzo ważne dla ich przyszłych szans rozwojowych jest to, żeby właśnie na tym wczesnym etapie pokazać im różnorodność wyborów i możliwości życiowych – zawody, ścieżki rozwoju, role. Tysiące kobiet robią niesamowite rzeczy, zmieniają świat, leczą, zarządzają, odkrywają – dziewczynki muszą się o tym dowiedzieć! Tym właśnie – łączeniem dziewczynek z role models – będziemy się zajmować w Fundacji Inspiring Girls Polska” – wyjaśnia Eliza Durka, fundatorka i prezeska Inspiring Girls Polska.
Zaledwie 58% dziewczynek w wieku 10-15 lat widzi potrzebę ukończenia studiów wyższych. Aż 86% matek ją dostrzega.
„Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że dla młodych dziewcząt studiowanie to odległa przyszłość. Stąd tak częsta w grupie badanych dziewcząt odpowiedź „nie wiem” udzielona na pytanie o chęć kontynuacji nauki na studiach (39%). Bardziej przekonane do studiowania są piętnastolatki (68%; wynik o 10 punktów procentowych wyższy niż ogółem)” – komentuje Marta Rybicka z IQS.
Aż u 38% badanych matek dominował pogląd, że lepiej byłoby, gdyby ich córki w przyszłości skupiły się na sobie i swojej rodzinie.
Źródło: Newseria.pl