Młode Polki chcą być youtuberkami, instagramerkami, tiktokerkami (raport)

Maksym SłomskiSkomentuj
Młode Polki chcą być youtuberkami, instagramerkami, tiktokerkami (raport)
Niektórzy twierdzą, że w dzisiejszych czasach, aby zrobić karierę w sieci, wystarczy być kobietą i robić dosłownie cokolwiek. W tym kontekście niezwykle ciekawie prezentują się dane z raportu przygotowanego przez Fundację Inspiring Girls Polska, które rzucają światło na to, czym chcą zajmować się zawodowo dziewczęta w wieku 10-15 lat. Niemal połowa z nich (48%) w przyszłości chciałaby czerpać dochody z prowadzenia kanału w mediach społecznościowych takich jak YouTube, Instagram lub TikTok.

Młode Polki marzą o byciu influencerkami

Wyniki badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce” pokazują, kim chciałyby zostać w przyszłości polskie nastolatki. Pokazują one dość dużą rozbieżność w wyborach córek i ich matek. Tylko (a może: „aż”?) 44% matek podało przynajmniej jeden taki sam zawód, jaki wskazała ich córka. Największą zgodność uzyskano wskazując zawody graficzki komputerowej oraz zawodów prawniczych. 48% córek marzy o karierze internetowej influencerki. Matki nie wiedzą, że działalność taką można postrzegać w kontekście zawodu.

„Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej (12%) niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane” – mówi Marta Rybicka, Senior Business Director w agencji badawczej IQS.

Dziewczyny w wieku 10-15 lat chcą zostać graficzkami komputerowymi (21%), pracować w zawodach prawniczych (18%) być nauczycielkami (17%), czy też osobistymi trenerkami i dietetyczkami (16%). Bardzo mało dziewczynek wskazuje zawody związane z analityką (1%) i doradztwem dot. finansów osobistych (2%). Największą rozbieżność pomiędzy zawodami wskazywanymi przez mamy i ich córki widać na przykładzie zawodu farmaceutki, specjalistki ds. administracji systemów informatycznych oraz

polki zawody

Zawody preferowane przez polskie nastolatki w wieku 10-15 lat oraz przez ich matki dla nich. | Źródło: Fundacja Inspiring Girls Polska

„Dziewczynkom brakuje inspirujących wzorców i zdane są na media społecznościowe. Stąd tak bardzo ważne dla ich przyszłych szans rozwojowych jest to, żeby właśnie na tym wczesnym etapie pokazać im różnorodność wyborów i możliwości życiowych – zawody, ścieżki rozwoju, role. Tysiące kobiet robią niesamowite rzeczy, zmieniają świat, leczą, zarządzają, odkrywają – dziewczynki muszą się o tym dowiedzieć! Tym właśnie – łączeniem dziewczynek z role models – będziemy się zajmować w Fundacji Inspiring Girls Polska” – wyjaśnia Eliza Durka, fundatorka i prezeska Inspiring Girls Polska.

Zaledwie 58% dziewczynek w wieku 10-15 lat widzi potrzebę ukończenia studiów wyższych. Aż 86% matek ją dostrzega.

„Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że dla młodych dziewcząt studiowanie to odległa przyszłość. Stąd tak częsta w grupie badanych dziewcząt odpowiedź „nie wiem” udzielona na pytanie o chęć kontynuacji nauki na studiach (39%). Bardziej przekonane do studiowania są piętnastolatki (68%; wynik o 10 punktów procentowych wyższy niż ogółem)” – komentuje Marta Rybicka z IQS.

Aż u 38% badanych matek dominował pogląd, że lepiej byłoby, gdyby ich córki w przyszłości skupiły się na sobie i swojej rodzinie.

Źródło: Newseria.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.