ChatGPT firmy OpenAI przyciągnął uwagę całego świata, rozpalając konkurencję wśród czołowych firm technologicznych, aby stworzyć własne alternatywne modele. OpenAI jest całkowicie zdeterminowane, aby utrzymać pozycję lidera w komercyjnym wydaniu AI. Nowym produtem firmy ma być model, który będzie w stanie automatyzować różne zadania – często kosztem zwolnienia niektórych osób z pracy.
Zgodnie z raportem The Information, OpenAI pracuje nad dwoma rodzajami oprogramowania tak zwanego “agenta AI”, które może obsługiwać zadania tradycyjnie wykonywane przez ludzi. Pierwszy typ agenta AI ma na celu automatyzację skomplikowanych zadań poprzez przejęcie kontroli nad urządzeniem użytkownika. W raporcie wspomniano na przykład, że agent bazujący na ChatGPT może przesyłać dane z dokumentu do arkusza kalkulacyjnego, wypełniać raporty wydatków i wprowadzać je do oprogramowania księgowego. Funkcje obejmą także takie działania, jak kliknięcia myszą, specyficzne ruchy kursora, wprowadzanie tekstu i inne czynności, które ludzie wykonują podczas pracy w wielu aplikacjach jednocześnie.
Automatyzacja wszystkiego
Należy zauważyć, że agent ten będzie wymagał zgody użytkownika na działanie, ponieważ zasadniczo przejmie on docelowe urządzenie. To koszmar dla prywatności.
Jak stwierdzono we wspomnianym raporcie, bot AI firmy OpenAI koncentruje się na danych osobowych. W raporcie podkreślono również, że OpenAI przeszkoliło swoje modele agentów, które symulowały ludzki sposób korzystania z komputera. Dodatkowo, OpenAI sprawdzało podejście każdej z osób do różnych formatów i szablonów dokumentów – takich, jak wykresy czy pliki PDF.
Druga klasa agentów AI została zaprojektowana do obsługi zadań w sieci. Obejmuje to zadania takie jak gromadzenie publicznych danych o grupie firm, tworzenie tras lub rezerwowanie biletów lotniczych.
Chociaż dokładna data premiery tych agentów nie jest znana, wspomniano, że są one opracowywane przez Altmana i spółkę od ponad roku. Postępy te torują drogę sztucznej inteligencji do przejęcia ról, które tradycyjnie wymagają zaangażowania i nadzoru człowieka ze względu na złożoność i zmienność zadań.
Przyszłość pracy
W przyszłości, w wyniku rozwoju ChatGPT firmy OpenAI, sposób, w jaki ludzie wykonują pracę, może ulec znacznej zmianie. Automatyzacja zadań, które wcześniej wymagały ludzkiego zaangażowania, taka jak zarządzanie danymi, obsługa klienta, a nawet planowanie podróży, może stać się przeszłością.
Możliwe jest, że firmy będą musiały dostosować swoje struktury, aby zrozumieć te technologie, co może prowadzić do zmiany ról pracowników, gdzie ich umiejętności będą bardziej skoncentrowane na nadzorowaniu, interpretowaniu wyników pracy AI i wykonywaniu zadań, które wymagają kreatywności oraz krytycznego myślenia. Może to również stworzyć nowe możliwości zawodowe w zakresie programowania, utrzymania oraz zarządzania tymi zaawansowanymi systemami.
fot. otwierające – DALLE-3