Niezwykle aktywny od dłuższego już czasu Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kolejną dotkliwą karę. Tym razem przez UOKiK ukarany został PayPal, który zdaniem Tomasza Chróstnego stosuje klauzule niedozwolone. Firma otrzymała zakaz ich stosowania.
PayPal ukarany przez UOKiK
Dokładnie 106 689 453 złotych kary nałożył po przeprowadzonym postępowaniu Prezes UOKiK na PayPal Europe w związku ze stosowaniem przez ten podmiot niedozwolonych postanowień w swojej „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Wątpliwości polskiego urzędu wzbudziły klauzule zawierające aż 34 działania zabronione użytkownikom oraz katalog przykładowych sankcji.
Sprawdź też: Vectra i Multimedia Polska myliły cenami i rabatami? Ruch UOKiK
UOKiK wymienia pośród kontrowersyjnych postanowień chociażby sam zamiar ukarania użytkownika za próbę skorzystania z zablokowanego konta. Niektóre naruszenia mogły nawet nie mieć związku z korzystaniem z konta, co i tak skutkować miało stosowaniem sankcji przez PayPal. Zdaniem Prezesa UOKiK konsumenci mogli nawet nie wiedzieć, że robią coś sprzecznego z umową.
PayPal został ukarany przez UOKiK także dlatego, że decyzje spółki były arbitralne. PayPal rościł sobie prawa do blokowania pieniędzy „w dowolnej chwili” oraz „wedle własnego uznania” i „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. UOKiK punktował również możliwość jednoczesnego nałożenia na konsumenta nawet kilku sankcji: zapłaty kwoty 2500 dolarów lub większej, zamknięcia konta bez uprzedzenia i odmowy świadczenia usług w przyszłości.
Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie
– skomentował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK przypomina, że zgodnie z polskim prawem klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach.
Decyzja nie jest prawomocna, a PayPal Europe ma możliwość złożenia odwołania do sądu.
Źródło: UOKiK.gov.pl