PKP Intercity dało właśnie znać o uruchomieniu nowego systemu, którego celem jest dostarczanie informacji potrzebnych do monitorowania i sprawnej obsługi sieci Wi-Fi dostępnej dla pasażerów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to mogą oni spodziewać się znaczącego wzrostu wydajności połączenia, co obecnie sprawia ogromne problemy. Państwowa spółka podzieliła się przy okazji wszystkimi niezbędnymi szczegółami oraz planami na przyszłość.
PKP Intercity chce, byście przestali narzekać na Wi-Fi w pociągach
Chyba każdej osobie podróżującej pociągami zdarzyło się narzekać na kiepski zasięg oraz niewystarczające połączenie internetowe. Sam zresztą ostatnio nie byłem w stanie komfortowo pracować, ponieważ przed dwie godziny jazdy nieustannie doświadczałem utraty sieci. Regularnie jednak możemy usłyszeć o planach poprawy tego istotnego aspektu – swego czasu dawaliśmy Wam znać o montażu specjalnych wzmacniaczy w poszczególnych wagonach. Teraz mamy do czynienia z wykonaniem kolejnego znaczącego kroku.
- Sprawdź również: Mapy Google ulepszone. Nie trzeba już wyciągać smartfona
Państwowa spółka przekazała garść informacji na temat implementacji systemu WiFiX, który „umożliwia monitorowanie funkcjonowania urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie Internetu, jak również wgląd w czasie rzeczywistym w parametry dotyczące sieci”. Co ważne, nie ma wtedy znaczenia położenie konkretnego wagonu lub zespołu trakcyjnego. Technologia jest bowiem w stanie dokładnie określić lokalizację i na bieżąco badać działanie połączenia. Jeśli na którymkolwiek etapie wystąpi problem z zasięgiem, to pracownicy natychmiast się o tym dowiedzą i otrzymają stosowne wykresy.
Tego typu usprawnienia mają ogromne znaczenie dal rozwoju infrastruktury. Można dzięki temu wprowadzać ulepszenia podnoszące komfort podróży, na co bez wątpienia zależy wszystkim konsumentom. Mamy tu do czynienia z nowością, która nie zostanie od razu zauważona przez klientów – za kilka lat powinniśmy jednak zobaczyć zadowalające rezultaty i cieszyć się dostępem do sieci bez utraty zasięgu co kilka minut. PKP Intercity naprawdę długo zajęły przygotowania do wdrożenia powyżej opisanej technologii.
Jakie plany na państwowa spółka?
Niezbędne okazało się znalezienie sposobu „zarówno na kontrolę urządzeń odpowiedzialnych za Internet, jak i dostępność czy funkcjonowanie usługi”. Na ten moment dedykowane urządzenia zapewniające pasażerom dostęp do sieci pracują w ponad 720 pojazdach, więc skala jest naprawdę ogromna. Nie można też zapominać, że na jakość połączenia ma wpływ mnóstwo aspektów. Spółka wymienia m.in. „aktualne położenie składu względem zasięgu nadajników poszczególnych operatorów komórkowych, stan techniczny urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie Internetu do konkretnego składu lub wagonu, usterki po stronie dostawcy sygnału komórkowego GSM/LTE/5G czy warunki atmosferyczne”.
Jeśli zaś chodzi o plany na najbliższe lata, to PKP Intercity chce dalej rozwijać mechanizmy pozwalające na diagnostykę i monitorowanie pokładowych systemów IT. Głównym celem jest uruchomienie systemów Wi-Fi pasażerskiego na całym taborze do 2030 roku. Wzmocniony zostanie też sygnał GSM oraz szereg innych przydatnych technologii.
- Przeczytaj również: Znamy szczegóły serwisu Max w Polsce. Data, pakiety, oferta
Pozostaje mieć nadzieję, że państwowa spółka faktycznie uszczęśliwi podróżnych. Działające bez problemu Wi-Fi to jedna z największych bolączek i zapewne sporo osób marzy o jej zlikwidowaniu. Czas pokaże co z tego wyjdzie.
Źródło: PKP Intercity / Zdjęcie otwierające: PKP Intercity