Ze wszystkich stron napływają przypomnienia dotyczące ostatniej szansy na przedłużenie ważności profilu zaufanego. Jeśli więc jeszcze tego nie zrobiliście, to koniecznie nadróbcie zaległości – lepiej poświęcić krótką chwilę, by potem nie męczyć się z zakładaniem konta od samego początku. Sam proces nie należy do najtrudniejszych, więc nie ma jakichkolwiek powodów do obaw.
Przedłużenie ważności profilu zaufanego – co trzeba zrobić?
Kilkanaście dni temu dawaliśmy Wam znać o podejrzanych SMS-ach, które zostały wysłane do mieszkańców naszego kraju. Wiadomości na pierwszy rzut oka wyglądały jak oszustwo, lecz szybko okazało się, iż było to rządowe przypomnienie o istotnej sprawie. Nie zdziwiłbym się jednak, gdyby wiele osób machnęło wtedy ręką i stwierdziło, że przedłużenie ważności profilu zaufanego to coś co może poczekać. Jeśli należysz do tego grona, to koniecznie przeczytaj dalszą część wpisu.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało właśnie post przypominający o wygaśnięciu profili zaufanych. Warto dodać, iż chodzi o te konta, których ważność automatycznie przedłużono podczas pandemii. Stan zagrożenia epidemicznego już odwołano, więc teraz przez cały proces trzeba przebrnąć ręcznie. Jest to o tyle istotne, gdyż 31 października 2023 roku to ostatni dzień, kiedy można to zrobić. Gdy wybije północ, to profile zostaną unieważnione.
Jeśli więc w polu „Sposób utworzenia/przedłużenia” widzisz informację o treści „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to koniecznie wykonaj poniższe kroki:
- zaloguj się na stronie pz.gov.pl,
- kliknij niebieską strzałkę w prawym górnym rogu i wybierz „Profil zaufany”,
- wybierz „Szczegóły profilu”, a następnie „Przedłuż ważność lub zmień dane” i „Dalej”,
- uzupełnij dane kontaktowe i potwierdź,
- poczekaj na przyjście kodów SMS i e-mail, a następnie wpisz je na stronie i zatwierdź.
Wtedy też powinno nastąpić przedłużenie ważności profilu zaufanego o kolejne trzy lata. Co ciekawe, na oficjalnej stronie napisane jest, że osoby logujące się bankowością elektroniczną będą musiały jeszcze raz powiązać swoje konto. Osobiście tego nie doznałem i wciąż mogę bez problemu zalogować się do profilu zaufanego przez wykorzystania standardowej nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Dosyć dziwne.
Przy okazji napotkałem kilka irytujących problemów technicznych. Logowanie bankowością elektroniczną przez pewien czas nie działało – głównie na końcowym etapie przedłużania profilu. Oprócz tego kod e-mail przyszedł po około 15 minutach. Inni internauci także narzekają na te kwestie. Jeśli więc planujecie zabrać się za opisany wyżej proces, to warto uzbroić się w odpowiednią dawkę cierpliwości.
Źródło: Twitter (X) (@CYFRA_GOV_PL), pz.gov.pl, wł. / Zdjęcie otwierające: gov.pl, unsplash.com (@mr_fresh)