Urzędnik zamiast wysyłać do Ciebie pismo może do Ciebie zadzwonić. Umożliwia to Rejestr Danych Kontaktowych (RDK), który jest wykazem aktualnych danych kontaktowych obywateli. Dostępny dla urzędników administracji państwowej z założenia ma ułatwiać życie Polaków i przedstawicieli państwa, usprawniając komunikację na linii urząd – obywatel. Jak się dopisać do Rejestru Danych Kontaktowych?
RDK już działa
Rejestr Danych Kontaktowych ruszył 22 grudnia 2019 roku. W bazie przechowywane są aktualne dane kontaktowe obywateli w postaci numerów telefonów i adresów e-mail. Rząd twierdzi, że są one całkowicie bezpieczne. Dzięki nim urzędnicy zamiast tracić czas na wysyłanie często dość skomplikowanych dla obywateli od strony językowej pism, mogą wysłać do obywatela e-mail, SMS-a lub po prostu wykonać połączenie telefoniczne. Zdecydowanie skraca to czas załatwiania wielu spraw.
Na chwilę obecną w RDK są dane 14 miliona obywateli, przy czym od stycznia do rejestru dopisało się ponad 600 tysięcy osób.
Urzędnik może skontaktować się i poinformować o:
- dokumentach gotowych do odbioru,
- rozpatrzeniu złożonych wniosków,
- potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.
Jak się dopisać do Rejestru Danych Kontaktowych?
Przekazanie danych do RDK jest dobrowolne i bezpłatne. Oczywiście w niektórych przypadkach nadal będą wysyłane pisma, ale w tych trywialnych i „szybkich”, preferowane będą formy kontaktu zapewniane przez Rejestr Danych Kontaktowych. Obywatele mogą przekazać e-mail, telefon lub obie te informacje i zdecydować na jak długo to robią.
- Zobacz również: Polska szkoła bez smartfona. Ta placówka wyprzedziła przepisy
Dane do RDK można przekazać wchodząc na stronę Gov.pl i wybierając Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych -> Skorzystaj z RDK. Aby to zrobić potrzebny jest Profil Zaufany lub e-Dowód. W drugim z przypadków niezbędna będzie skrzynka ePUAP.
Dodatkowym atutem dopisania się do Systemów Rejestrów Państwowych jest to, że ten wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego albo paszportu, jak również o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego czy paszportu – 90, 60, 30 i 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo obywatel dostanie powiadomienie o przekazaniu go kurierowi.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji