Rewolucja w Internecie w Unii Europejskiej – powstała lista. Krytycy: to cenzura

Maksym SłomskiSkomentuj
Rewolucja w Internecie w Unii Europejskiej – powstała lista. Krytycy: to cenzura
Europejski Internet czekają spore zmiany. Wszystko za sprawą listy opublikowanej przez Komisję Europejską, na której znalazło się 19 platform i wyszukiwarek internetowych. Ich wspólnym mianownikiem jest świadczenie usług ponad 45 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Unia Europejska nałoży na nie nowe zobowiązania dotyczące moderowania treści.

Akt o usługach cyfrowych

Komisja Europejska opublikowała listę, na której znajduje się 17 dużych platform internetowych oraz dwie duże wyszukiwarki internetowe. Są nimi:

  • AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple App Store
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Mapy Google
  • Zakupy Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando
  • Wyszukiwarka Bing
  • Wyszukiwarka Google

Właściciele powyższych serwisów i usług będą musieli dostosować się do nowych wymogów dotyczących szybkiego moderowania treści, zgodnie z aktem o usługach cyfrowych. Ten wszedł w życie na terenie Unii Europejskiej w listopadzie 2022 roku. Na jego mocy internauci muszą mieć możliwość łatwego zgłaszania nielegalnych treści, a platformy powinny zajmować się takimi zgłoszeniami z należytą starannością.

„Nasze przepisy mają zapewnić, aby technologia służyła ludziom i społeczeństwu, w którym żyjemy, a nie odwrotnie. Akt prawny o usługach cyfrowych zapewni znaczącą przejrzystość i rozliczalność platform i wyszukiwarek oraz zapewni konsumentom większą kontrolę nad ich życiem w Internecie. Dzisiejsze wyznaczenia są ogromnym krokiem w kierunku osiągnięcia tego celu” – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw Europy na miarę ery cyfrowej.

W opublikowanym komunikacie KE przypomina również, że wymagania te zakładają m.in., że reklamy nie będą wyświetlane na podstawie wrażliwych danych użytkownika (takich jak pochodzenie etniczne, poglądy polityczne lub orientacja seksualna); platformy będą musiały przeprojektować swoje systemy, aby zapewnić wysoki poziom prywatności, ochrony i bezpieczeństwa osób małoletnich; reklama ukierunkowana i oparta na profilowaniu dzieci nie będzie już dozwolona; platformy i wyszukiwarki muszą przeciwdziałać ryzyku związanemu z rozpowszechnianiem nielegalnych treści w Internecie oraz negatywnym skutkom dla wolności wypowiedzi i informacji; platformy muszą analizować konkretne zagrożenia i wprowadzać środki ograniczające ryzyko – na przykład w odniesieniu do rozprzestrzeniania dezinformacji i nieautentycznego korzystania z usługi.

„Platformy będą musiały identyfikować, analizować i ograniczać wiele rodzajów ryzyka systemowego, począwszy od ryzyka szerzenia nielegalnych treści i dezinformacji za pośrednictwem swoich usług, a skończywszy na oddziaływaniu na wolność wypowiedzi czy wolność mediów. Podobnie oceniane i ograniczane będą zagrożenia internetowe związane z przemocą na tle płciowym oraz ochroną małoletnich i ich zdrowia psychicznego. Plany ograniczania ryzyka wytypowanych platform i wyszukiwarek będą podlegać niezależnemu audytowi i nadzorowi ze strony Komisji” – czytamy w komunikacie prasowym.

Pełny komunikat w tej sprawie znajduje się tutaj i jest dostępny w języku polskim.

Źródło: Europa.eu

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.