Ustawa trafi teraz do Senatu.
Czym są e-doręczenia?
E-doręczenie to nowa, alternatywna forma kontaktu z urzędami przez Internet, której status prawny zrównany ma zostać z wysłaniem listu poleconego z potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Usługa doręczenia elektronicznego z założenia będzie darmowa, a korzystanie z niej – dobrowolne. Wyznaczonym operatorem aż do końca 2025 roku została Poczta Polska.
Istnieją dwa kolosalne atuty e-doręczeń. Przede wszystkim, dają one możliwość prowadzenia korespondencji z dowolnego miejsca na świecie, bez informowania odpowiednich organów o zmianie miejsca pobytu. Poza tym, nowość pozwala skrócić czas doręczeń do minimum – o ile oczywiście Poczta Polska stanie na wysokości zadania.
Co potrzeba, by korzystać z e-doręczenia?
Gdy e-doręczenia wejdą w życie, skorzystacie z nich logując się do specjalnej skrzynki na platformie gov.pl za pomocą swojego Profilu Zaufanego. Państwo polskie utworzy w jej ramach specjalną bazę adresów elektronicznych. Gdy adres obywatela pojawi się w tej bazie, pisma drogą elektroniczną doręczane będą właśnie na ten adres.
Przeczytajcie koniecznie nasz wpis dotyczący tego jak założyć Profil Zaufany i dlaczego warto to zrobić. Dzięki niemu korzystać można m.in. ze świetnej aplikacji mObywatel, która pozwala w smartfonie trzymać legitymację szkolną, dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu, a wkrótce także prawo jazdy.
Tradycyjne doręczenia zostaną utrzymane w mocy
Nie każdy rzecz jasna musi korzystać z e-doręczeń. Moc prawną nadal będą miały doręczenia w formie tradycyjnej, działające w ramach usługi hybrydowej. Podmiot publiczny może wysłać informację w domyślnej formie elektronicznej, a obywatel otrzyma przy okazji możliwość otrzymania przesyłki listowej. Ta zostanie wydrukowana na poczcie i nadana obywatelowi w formie papierowej. Organy państwowe zapewniają o obowiązywaniu tajemnicy pocztowej oraz zachowaniu wszelkiej poufności informacji.
Źródło: sejm.gov.pl