Grudniowy raport Eurostatu pokazał, że Polacy i Polki są w ogonie Europy jeśli chodzi o umiejętności cyfrowe. Niestety, nasi krajanie regularnie padają łupem oszustów, a podmioty takie jak Facebook ułatwiają dodatkowo aktywność przestępcom. Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował właśnie interesujące badanie konsumenckie klientów indywidualnych, dotyczące rynku telekomunikacyjnego. Uwierzycie, że lwia część badanych nie wie nawet, z jakiego internetu w smartfonie korzysta?
Internet w smartfonie ma po prostu działać
Badanie UKE przeprowadzono na próbie 1802 wywiadów na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 15 roku życia. Celami badawczymi było uzyskanie obrazu użytkowania usług komunikacji elektronicznej, sprawdzenie świadomości i poglądów na temat obecnych na rynku technologii oraz określenia percepcji sytuacji na temat usług będących na rynku. Niektóre wyniki są nader interesujące.
Aż (tylko?!) 97 procent badanych posiada telefon komórkowych. W tym miejscu pojawia się pierwszy intrygujący fakt: telewizję posiada już tylko 80 procent respondentów. Tajemnicą nie jest jednak to, że młodzi coraz częściej z niej rezygnują. Z Internetu stacjonarnego lub mobilnego korzysta już tylko 74 procent badanych. Oznacza to, że wielu użytkowników telefonów – najpewniej starego typu – nie sięga po łączność z siecią. Telefon stacjonarny ma tylko 7 procent badanych.
O sieci 5G słyszało aż 78 procent badanych, ale zaledwie 7 procent *podobno* słyszało o aukcji częstotliwości 5G z zakresu 3400-3800 MHz. To częstotliwości, dzięki którym niedawno prawdziwe 5G uruchomiły T-Mobile i Orange. 70 procent badanych zetknęło się z pojęciem sztucznej inteligencji. To zaskakująco niewiele biorąc pod uwagę to, jak często SI przewijała się w mediach przez cały 2023 rok.
Aż 40 procent respondentów nie wie, jakiego internetu w smartfonie używa, a konkretnie: w jakiej technologii. 31 procent badanych uważa, że jest to technologia 4G/LTE, aż 27 procent, że 5G i 14 procent, że 3G. Z telefonii komórkowej korzysta 100 procent osób z wykształceniem wyższym i 87% ankietowanych z podstawowym.
Polacy są zadowoleni z działania telefonii komórkowej. Ba, są zachwyceni
Zaledwie 3,3 procenta badanych narzekało na ceny usług telefonii komórkowej. 1,1 procenta żaliło się na jakość połączeń i niezawodność i zaledwie 0,4 procent na dostępność usług. Z internetu w telefonie częściej korzystają panie (80 vs 77 procent) i najczęściej osoby lepiej wykształcone. Te dane akurat szokują. Z internetu w telefonach korzysta tylko 57 procent badanych z wykształceniem zawodowym i 58 procent z podstawowym, ale aż 90 procent ze średnim i 98% z wyższym.
Wielkość swojego pakietu danych zna tylko 79 procent badanych. Najpopularniejsze komunikatory to Messenger (85 procent), WhatsApp (72 procent) i Skype (jedynie 11 procent).
Pełny raport z badania „Funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego” znaleźć można na stronie uke.gov.pl.
Źródło: UKE