UOKiK karze za fałszywe opinie w Google – jest komunikat

Maksym SłomskiSkomentuj
UOKiK karze za fałszywe opinie w Google – jest komunikat

Problem fałszywych opinii w Google znany jest nie od dziś i występuje w dwojakim ujęciu. Pierwszym z typów recenzji, z jakimi musi walczyć gigant z Mountain View, są te publikowane w ramach tak zwanego „review bombingu”, mające w sposób zorganizowany zaniżać oceny usługodawców. Z drugiej strony są natomiast kupowane recenzje pozytywne, których publikowaniem nierzadko zajmują się wynajmowane do tego firmy. UOKiK poinformował właśnie o ukaraniu dwóch firm sprzedających pozytywne opinie na Google.

UOKiK karze za opinie Google – symbolicznie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał dwie decyzje, karząc przy tym dwa podmioty publikujące fałszywe opinie o produktach i usługach w Google. Suma kar to dość skromne 85 tysięcy złotych. To nie pierwszy taki przypadek, bowiem UOKiK nakładał już kary w 2023 roku oraz w 2022 roku.

Ukarane przez UOKiK podmioty to Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie oraz SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie. Pierwsza z firm musi zapłacić 35000 złotych kary, druga natomiast 50618 złotych. SeoSem24 zobowiązano do opublikowania komunikatu o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook.

Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach

– skomentował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Usługi były reklamowane w bulwersujący sposób

Opinie w Google powstały po to, aby konsumenci na ich podstawie mogli podejmować świadome decyzje w zakresie wyboru usług lub produktów. Jakiekolwiek fałszowanie obrazu ocen to coś zasługującego na potępienie. Jak reklamowały się ukarane firmy? Zobaczcie sami.

Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą

– tak reklamowała się firma SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie.

Pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (…)

– zachęcał Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie.

Decyzje nie są prawomocne, a przedsiębiorcy mogą odwołać się od nich do sądu. Żaden z podmiotów ukaranych przez UOKiK nie sprzedaje już opinii na Google.

Wcześniej w sprawach o sprzedawanie fałszywych opinii w Google ukarano firmy Agencja City Damian Trzciński z Poznania, Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, J&J Jakub Brożyna w Rzeszowie. W toku są także postępowania przeciwko Mastermarketing A&K LTD w Londynie oraz Tomasz Ciuła Project Management w Nowym Sączu.

Źródło: UOKiK, zdj. tyt. prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.