Prezes UOKiK postanowił. P4, Orange i Netia zwrócą pieniądze
Niżej wymienione usługi były włączane konsumentom automatycznie, bez wyraźnej zgody z ich strony:
Netia:
- „Bezpieczny Internet 2”,
- „Bezpieczny Smartfon”,
- „Identyfikacja Numeru”,
- „Pakiet HBO HD”,
- „GigaNagrywarka Standard”,
- „GigaNagrywarka Maxi”.
Orange Polska:
- „Halo Granie”,
- „Cyber Tarcza”,
- „Nawigacja Orange”,
- „Orange Smart Care”,
- „Gdzie jest Dziecko”,
- „Bezpieczny Internet”,
- „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.
P4:
- „Muzyka na czekanie”,
- „Ochrona internetu”,
- „Play NOW usługi dodatkowe TV”,
- „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”,
- „Bezpieczny internet”,
- „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”,
- „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”,
- „100 minut do innych sieci komórkowych”,
- „200 minut do innych sieci komórkowych”.
Zdaniem prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego wyraźna zgoda konsumenta to stwierdzenie „tak” lub „nie” w odpowiedzi do każdej propozycji operatora. Taka sytuacja nie występuje, jeżeli warunki jakiejś oferty przewidują, że korzystanie z ww. usług jest konieczne do zawarcia umowy na zasadach promocyjnych. Konsument powinien mieć możliwość wyboru, a odpowiedź „nie” skutkować odstąpieniem od aktywacji danej usługi.
Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie. Netia, Orange i P4 mają zmienić swoje praktyki i zrekompensować konsumentom poniesione straty. Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów wymienionych tu firm.
Źródło: UOKiK