UOKiK: Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom pieniądze

Maksym SłomskiSkomentuj
UOKiK: Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom pieniądze
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał bardzo ważne decyzje, dotyczące operatorów telekomunikacyjnych Netia, Orange oraz P4 (operator sieci Play). Zgodnie z ich brzmieniem podmioty te muszą zwrócić konsumentom opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług, mającą miejsce wraz z zawarciem lub przedłużeniem umowy podczas rozmowy telefonicznej, przez internet lub w salonie.

Prezes UOKiK postanowił. P4, Orange i Netia zwrócą pieniądze

Niżej wymienione usługi były włączane konsumentom automatycznie, bez wyraźnej zgody z ich strony:

Netia:

  • „Bezpieczny Internet 2”,
  • „Bezpieczny Smartfon”,
  • „Identyfikacja Numeru”,
  • „Pakiet HBO HD”,
  • „GigaNagrywarka Standard”,
  • „GigaNagrywarka Maxi”.

Orange Polska:

  • „Halo Granie”,
  • „Cyber Tarcza”,
  • „Nawigacja Orange”,
  • „Orange Smart Care”,
  • „Gdzie jest Dziecko”,
  • „Bezpieczny Internet”,
  • „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.

P4:

  • „Muzyka na czekanie”,
  • „Ochrona internetu”,
  • „Play NOW usługi dodatkowe TV”,
  • „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”,
  • „Bezpieczny internet”,
  • „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”,
  • „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”,
  • „100 minut do innych sieci komórkowych”,
  • „200 minut do innych sieci komórkowych”.

Zdaniem prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego wyraźna zgoda konsumenta to stwierdzenie „tak” lub „nie” w odpowiedzi do każdej propozycji operatora. Taka sytuacja nie występuje, jeżeli warunki jakiejś oferty przewidują, że korzystanie z ww. usług jest konieczne do zawarcia umowy na zasadach promocyjnych. Konsument powinien mieć możliwość wyboru, a odpowiedź „nie” skutkować odstąpieniem od aktywacji danej usługi.

Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie. Netia, Orange i P4 mają zmienić swoje praktyki i zrekompensować konsumentom poniesione straty. Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów wymienionych tu firm.

Źródło: UOKiK

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.