Jeżeli kupowałeś na OLX i korzystałeś z opcji „Pakiet Ochronny”, może należeć Ci się zwrot pieniędzy. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do wprowadzenia zmian w serwisie i zadośćuczynienia konsumentom za poniesione straty.
Trzy grzechy OLX
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny uznał, że serwis sprzedażowy OLX wprowadzał konsumentów w błąd co do zakresu „Pakietu Ochronnego”. Płatny pakiet ochronny w rzeczywistości ochrony nie gwarantował, bo regulamin zawierał wiele wyjątków. Nierzadko, gdy kupiony przedmiot miał przyjść nowy, ale był uszkodzony lub używany, miał inny kolor albo rozmiar, OLX odrzucał reklamację. Procedura reklamacyjna była korzystniejsza dla sprzedających.
Ponadto stwierdzono, że OLX nie udzielało w dostateczny sposób informacji o tym, że produkt da się nabyć bez usługi serwisowej. Ostatnim z przewinień jest wprowadzające w błąd sortowanie produktów według najtańszych ofert. Kolejność wyświetlanych produktów nie uwzględniała opłaty za „Usługę serwisową”, doliczanej tylko do części produktów.
W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców. OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez „Usługi serwisowej”. Informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd. Konsument ma prawo oczekiwać, że dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne
– powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Grupę OLX zobowiązano do zmiany praktyk. Portal musi oddać klientom pieniądze i poinformować ich o tym za pośrednictwem wiadomości.
Zwrot pieniędzy z OLX – komu się należy i jak dostać?
Kto dostanie zwrot pieniędzy od OLX? Mogą na to liczyć konsumenci, którzy spełniają następujące warunki:
- skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian wynikających z decyzji ws. nieprawidłowo wykonanej transakcji, a spółka ich roszczenia odrzuciła, co konsumenci zakwestionowali
- 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku w ramach „Pakietu ochronnego”, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką. Będą mogły zrobić to teraz.
Portal odda kupującym kwoty, które wydali na zakup produktu.
Zwrot pieniędzy należy się też za „Usługę serwisową” tym osobom, które skontaktowały się z OLX w sprawie tej usługi od 1 grudnia 2021 r. do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji.
Zwrot pieniędzy od OLX nastąpi na konto bankowe lub będzie przekazany do „portfela OLX”.
Źródło: UOKiK