Tak zwany overbooking w samolotach to prawdopodobnie jedna z najbardziej bulwersujących praktyk stosowanych przez linie lotnicze, z którymi do tej pory nikt nie zrobił. Sytuacja ma miejsce w momencie, gdy przewoźnik liczba sprzedanych biletów na dany rejs jest większa od liczby miejsc w samolocie. Konsumenci są wtedy stawiani przed faktem dokonanym i wybrane osoby po prostu nie wchodzą na pokład statku powietrznego. UOKiK dzięki Rzecznikowi Praw Obywatelskich w końcu dostrzegł problem overbookingu, a pierwszą ofiarą urzędu mogą paść linie lotnicze Ryanair.
UOKiK bada overbooking w Ryanair
Rzecznik Praw Obywatelskich postanowił wytoczyć ciężkie działa przeciwko overbookingowi w samolotach. UOKiK po interwencji RPO wszczął postępowanie wyjaśniające i szkoda, że bada overbooking wyłącznie w liniach Ryanair. To postępowanie może jednak oznaczać lawinę kolejnych.
Postępowanie UOKiK w sprawie Ryanair dotyczy możliwego naruszenia przepisów Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 roku. Ustanawia ono wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Chodzi o stosowane przez przewoźnika treści w formularzach elektronicznych, które nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład. Widnieją tam wyłącznie opcje: „Odwołany lot”, „Lot opóźniony > 5 godziny i nie będę podróżować”, „Wniosek o zwrot podatku rządowego (za niewykorzystany lot), „Śmierć klienta mającego rezerwację podróży lub członka najbliższej rodziny)”
RPO apelował o ogólne zbadanie problematyki praw pasażera w ruchu lotniczym w kontekście ochrony konsumenckiej. Wygląda na to, że UOKiK nie widzi problemu overbookingu jako takiego, a przynajmniej na razie. Urząd zakomunikował tylko, że Prezes UOKiK na bieżąco analizuje sygnały o nieprawidłowościach.
W przypadku zidentyfikowania nieprawidłowości, Prezes UOKiK podejmuje stosowne działania mające na celu ich wyeliminowanie, zgodnie z kompetencjami przewidzianymi ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie, poza postępowaniem w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prowadzonym wobec Enter Air Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Prezes Urzędu prowadzi dwa postępowania właściwe wobec przewoźnika lotniczego Wizz Air Hungary Ltd. z siedzibą w Budapeszcie (w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz w sprawie o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone)
– czytamy.
Źródło: bip.brpo.gov.pl