Wizz Air pod lupą UOKiK
Niektórzy internauci nazywają Wizz Air wprost mianem złodziei. I można to zrozumieć, skoro za minutę połączenia z infolinią Wizz Air należy zapłacić 4,92 złote. Bardzo często może się okazać, że opłata za rozmowę będzie wyższa niż na przykład wartość przedmiotu składanej reklamacji. Od 1 stycznia 2023 roku przewoźnicy, którzy udostępniają infolinię do kontaktów w sprawie zawartej umowy, nie mogą dowolnie ustalać ceny połączenia. „Zgodnie z art. 11 ustawy o prawach konsumenta nie może ono kosztować więcej niż zwykłe połączenie telefoniczne w twoim pakiecie taryfowym u operatora” – informuje UOKiK Wizz Air jednak ma to w głębokim poważaniu.
Do UOKiK wpływają oczywiście zawiadomienia w tej sprawie:
„Jedyna REALNA forma pilnego kontaktu dla pasażerów z Polski (jak w przypadku odwołania lotu) jest poprzez infolinię płatną skandaliczne 4.92 zł za minutę. Licząc oczekiwanie na agenta call center można śmiało założyć, że taka opłata wyniesie więcej niż wartość zakupionego lotu” – głosi jedna ze skarg.
Przedsiębiorca nie zmienił stawki mimo dwukrotnego (!) wezwania ze strony Urzędu. Trudno się temu dziwić, skoro Wizz Air nie potrafi nawet odpisać w terminie na prostą reklamację.
„Od początku roku konsumenci nie mogą już ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy – zakupionego biletu, szczegółów dotyczących miejsca odjazdu, opóźnienia, wymiany biletów czy zniszczeniem bagażu. Z uwagi na sygnały od konsumentów, a także własny monitoring stron internetowych, prowadzimy dwa postępowania wyjaśniające, w których przyglądamy się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Wizz Air – czy warto? Sam oceń
Postępowań wyjaśniających w sprawie Wizz Air jest znacznie więcej. Co ważne: postępowania w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy mają na celu ustalenie, czy nastąpiło naruszenie uzasadniające postawienie spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych. Konsumenci zgłaszają całą masę skarg na Wizz Air, a postępowania dotyczą:
- obowiązku podawania w czytelny sposób informacji o najniższej cenie usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sytuacji, gdy spółka informuje o promocjach cenowych,
- anulowania biletów kupionych w ramach promocji urodzinowej i zasad zwrotu pieniędzy za nie,
- zasad zwrotu należności za bilety lotnicze w przypadku odwołania lotu,
- warunków usługi „Elastyczny towarzysz podróży”,
- postępowań reklamacyjnych w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia bagażu – w tej sprawie przyglądamy się też działaniom firmy PS Services, do której Wizz Air odsyła konsumentów.
Jeżeli już odbyłeś rozmowę telefoniczną z Wizz Air i zapłaciłeś za nią krocie, złóż reklamację i domagaj się zwrotu nienależnie pobranych pieniędzy. Zachęca do tego UOKiK, bowiem stawki Wizz Air to przykład łamania prawa. „Możesz skorzystać przy tym z bezpłatnej pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, a w sprawach transgranicznych – ze wsparcia działającego przy UOKiK Europejskiego Centrum Konsumenckiego” – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Źródło: UOKiK