Vectra i Multimedia Polska myliły cenami i rabatami? Ruch UOKiK

Maksym SłomskiSkomentuj
Vectra i Multimedia Polska myliły cenami i rabatami? Ruch UOKiK

W maju polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta pozostaje bardzo aktywny. Kilka dni temu donosiliśmy o wszczęciu przez UOKiK postępowania w sprawie Steam i PlayStation Store. Teraz UOKiK ogłosił, że rozpoczął postępowania wobec Vectra i Multimedia Polska, które swoimi działaniami mogli naruszać interesy konsumentów poprzez wprowadzanie ich w błąd.

Vectra i Multimedia Polska na dywaniku w UOKiK

W dzisiejszych czasach chyba nie ma firmy, która nie oferuje w ramach abonamentu rabatów za korzystanie z elektronicznych faktur, terminowe regulowanie płatności lub wyrażenie określonych zgód marketingowych. Po takie praktyki sięgnęły również Vectra i Multimedia Polska – za spełnienie każdego z warunków konsument otrzymuje zniżkę 5 złotych. Prezes UOKiK uznał jednak, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd.

I wszyscy wiemy doskonale, że wyżej opisane działanie jest dość powszechne.

Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Rabat na usługi można stracić „za karę”

UOKiK zwrócił uwagę, że Vectra i Multimedia Polska zawyżają rachunki o wartość rabatu uwzględnionego w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego lub innych usług na fakturze, gdy Ci nie opłacą rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach. Rabat można taki odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności, co zdaniem UOKiK ma charakter kary umownej. To sprzeczne z Kodeksem Cywilnym.

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W opisywanym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość nakładania podwójnej kary na abonentów. Dlaczego? Bo niezależnie od cofnięcia zniżek mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności.

Jeżeli UOKiK uzna, że Vectra i Multimedia Polska naruszały interesy zbiorowe konsumentów, grozi im kara do 10 procent rocznego obrotu.

Podobne postępowania są prowadzone wobec P4, CANAL+ i T-Mobile.

Źródło: UOKiK

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.