Szkolenia z rozmów przez telefon
Posiadanie smartfona stało się rzeczą powszechną w większości rejonów świata. O ironio, eksplozja popularności tych urządzeń sprawiła, że duża liczba użytkowników smartfonów nigdy nie rozwinęła podstawowej umiejętności rozmawiania z innymi przez telefon. Pomimo dorastania w czasach popularności smartfonów, młodsze pokolenia mają zwykle znacznie mniejsze doświadczenie w rozmawianiu przez telefon, ponieważ wiadomości wysyłane przez komunikatory oraz SMS-y były ich ulubioną metodą komunikowania się z innymi. Większość rozmów z przyjaciółmi i rodziną odbywa się za pośrednictwem wiadomości tekstowych.
„Ponieważ mają dużo mniejsze doświadczenie w rozmawianiu przez telefon, odczuwają dyskomfort, gdy muszą to robić” – mówi Alison Papadakis, dyrektor badań psychologii klinicznej na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa. „To sprawia, że ludzie podatni na lęki społeczne odczuwają niepokój w takiej sytuacji” – dodała.
Mary Jane Copps zauważyła ten trend już 16 lat temu i założyła firmę konsultingową o nazwie The Phone Lady, aby pomóc firmom w szkoleniu pracowników w zakresie etykiety telefonicznej. Copps pobiera 480 dolarów (ok. 2100 złotych!) za godzinę za indywidualne sesje coachingowe i 365 dolarów (ok. 1595 złotych) za 30-minutowe seminaria internetowe, które są częścią serii siedmiu lekcji. Warsztaty firmowe kosztują 3500 dolarów (15 290 złotych) dziennie.
Copps powiedziała, że często trafiają do niej osoby, które zaczynają szkolenia od tego, że nie wysyłają nikomu SMS-ów przez trzy dni. Zamiast tego są instruowani, aby dzwonić do przyjaciół i rodziny, jeśli chcą z kimś porozmawiać lub mają pytanie.
„Jeśli ludzie nie są nawet przyzwyczajeni do rozmowy przez telefon z własną matką, proces ten jest dla nich przerażający. Nie mogę powiedzieć, że zmuszę ich do dzwonienia do potencjalnych klientów, ponieważ po prostu się załamią – zaczynamy od małych kroczków, rozmów z rodziną lub kogoś, kogo znają” – tłumaczy Copps
Copps dzwoni również do swoich klientów losowo w ciągu dnia podczas szkolenia, aby ćwiczyć konwersacje i rozwijać umiejętności improwizacji. Twierdzi, że wielu jej klientów to start-upy i firmy działające w sektorze finansowym. W tych dziedzinach niezwykle ważna jest możliwość zbudowania relacji z klientem poza e-mailem, gdzie istotne są kwestie takie jak chociażby ton głosu danej osoby, zainteresowanie wyczuwalne w głosie lub entuzjazm.
Mamy 2022 roku a ludzie już nie potrafią ze sobą rozmawiać werbalnie. Szybko poszło.
Źródło: BI