Wyszukiwarki internetowe. Jak zmieniała się ich popularność? Zobaczcie to wideo

Maksym SłomskiSkomentuj
Wyszukiwarki internetowe. Jak zmieniała się ich popularność? Zobaczcie to wideo
{reklama-artykul}
Jakiś czas temu przybliżaliśmy Wam historię przeglądarek internetowych i to, jak zmieniała się ich popularność na przestrzeni lat. Tym razem przeglądamy się wyszukiwarkom internetowym i wielkiej batalii pomiędzy ich producentami, jaka toczy się nieprzerwanie od co najmniej 1994 roku. Dziś to Google jest monopolistą, ale… nie zawsze tak było.

Można spierać się odnośnie tego, która z wyszukiwarek internetowych została udostępniona jako pierwsza. W czasach przed domenami www, jeszcze w 1982 powstał bowiem silnik wyszukiwania WHOis, uznawany przez wielu za protoplastę tych rozwiązań. Powszechnie uznaje się jednak, że pierwszą wyszukiwarką był W3Catalog, stworzony w 1993 roku przez Oscara Nierstrasza z Uniwersytetu Genewskiego. Pierwszą popularną przeglądarką stało się jednak dopiero Yahoo w 1994 roku, które debiutowało niemal równolegle z rozwiązaniami Infoseek, AltaVista, Infoseek, Excite i Lycos – te pojawiały się kolejno na przestrzeni lat 1994-1995.

Dane zgromadzone przez prowadzących kanał Data Is Beautiful w serwisie YouTube pokazują, że w roku 1994 mało kto korzystał jeszcze z wyszukiwarek internetowych. 3,24% internautów korzystało z Lycos, podczas gdy zaledwie 0,14% z AltaVisty i 1,35% z Yahoo, które wkrótce miały zdominować rynek tych rozwiązań.

wyszukiwarki 01
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

Kolejne trzy lata były potrzebne, aby na rynku zagościło więcej konkurencyjnych rozwiązań. Internauci pozostawali jednak wciąż wierni sprawdzonej już „wielkiej piątce”. Pod koniec 1. kwartału 1997 roku synonimem przeglądarki była AltaVista (26,58% udziałów), która występowała w wielu filmach z tego okresu i była programem najszerzej reklamowanym. Yahoo znajdowało się dopiero na czwartym miejscu z wynikiem 9,68%. Coraz powszechniejszy dostęp do sieci przełożył się na wzrost zainteresowania przeglądarkami internetowymi.

Pierwszy kwartał 1998 roku zwiastował pojawienie się w rankingach nowych rozwiązań. Coraz śmielej poczynał sobie choćby tkwiący w pamięci Polaków korzystających z sieci w latach 90′ AOL Search, a w sieci pojawił się także dobrze znany starszym użytkownikom MSN Search. Jednocześnie AltaVista zaczęła tracić swoje udziały na rzecz przede wszystkim Yahoo i stworzonego w podobnym okresie Lycosa.

wyszukiwarki 3
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

Z końcem roku 1998 na scenie pojawiła się wyszukiwarka Google. Co ciekawe, domena została zarejestrowana jeszcze pod koniec 1997 roku, a protoplastą rozwiązania był BackRub, stworzony przez Larry’ego Page’a i Sergey’a Brina na początku 1997 roku. Firma zaczęła od mocnego uderzenia i pod koniec 4. kwartału mogła się pochwalić 5,45% udziałem w rynku.

wyszukiwarki 4
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

W momencie popularyzowania przeglądarki Google internet zmienił się nie do poznania. Internauci zaczęli rezygnować z wielu rozwiązań na rzecz nowoczesnej wyszukiwarki Google. Dość powiedzieć, że 10% użytkowników sieci korzystało z Chrome już z początkiem 4. kwartału 1999 roku, kiedy to najpopularniejszą przeglądarką stało się Yahoo, wyprzedzając AltaVistę i Lycos. Bardzo wysokim wynikiem mógł pochwalić się wtedy MSN Search. 

wyszukiwarki 5
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

Z wyszukiwarki Yahoo w 1. kwartale 2001 roku korzystało 21.55% internautów. Aż dziw bierze, że 18.03% osób korzystało z MSN Search i aż 12,94% z AOL Search. Google plasowało się wtedy na 3. pozycji, konsekwentnie pozyskując rzesze nowych fanów. W 1. kwartale 2002 roku o „sufit” uderzył MSN Search z wynikiem 20,65%. Dziś o podobnym może pomarzyć choćby Bing Microsoftu.

wyszukiwarki 7
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

Rok później, w 2. kwartale 2002 roku Google stało się drugą wyszukiwarką na świecie, by w 4. kwartale ostatecznie zdetronizować Yahoo. Co ciekawe, Yahoo zyskiwało użytkowników kosztem rozwiązań MSN Search i AOL Search, które traciły na popularności. Wyniku na poziomie 23,91% osiągniętego w 1. kwartale 2004 roku Yahoo nie osiągnęło już nigdy. Po 10 latach giganta czekał bolesny upadek.

wyszukiwarki 8
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

W 1. kwartale 2007 roku stała się rzecz niezwykła. Z Google Chrome korzystało wtedy już ponad 50% użytkowników sieci. Całkiem nieźle poczynały sobie Baidu Search (3,99%) oraz Yandex Search (2,72%). Yahoo zdawało się trzymać mocną pozycję z wynikiem 20,32%, ale dla przedstawicieli firmy hegemonia Google była olbrzymim ciosem.

wyszukiwarki 9
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

W 4. kwartale 2008 roku do obiegu weszła przeglądarka DuckDuckGo, która szacunek zyskała wśród internautów dbających o prywatność. Narzędzie nie korzysta z profilowania i nie przechowuje ponoć danych na temat wyszukań poszczególnych użytkowników sieci. Miłośnicy tego rozwiązania są w sieci głośni, jednak statystyki bezlitośnie pokazują, że od początku są oni marginesem całej puli użytkowników wyszukiwarek. Gdy w 4. kwartale 2009 roku Google miało 70,05% rynku, DuckDuckGo miała… 0,03%. Przedstawiciele Yahoo bezradnie przyglądali się spadkowi popularności ich rozwiązania, z którego korzystało wtedy 10,30% internautów.

wyszukiwarki 10
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

Jeszcze w 2009 roku Microsoft i Yahoo ogłosiły 10-letnią umowę, na mocy której wyszukiwarka Yahoo miała być zastąpiona przez Bing. Ta wciąż widniała w sieci z dopiskiem „Powered by Bing”. Nikogo nie powinno zdziwić, że z początkiem 2010 roku Bing w rankingach miał nawet 7% całego rynku przeglądarek. W 2012 roku dobił do wyniku nieznacznie przekraczającego 10,30%, by zacząć znów tracić na popularności – nie zgadniecie na rzecz jakiego rozwiązania… Drugą wyszukiwarką na świecie stało się wtedy chińskie Baidu Search, która zyskała później na popularności ze względu na wycofanie się Google z Chin.

Na przestrzeni ostatnich 6 lat tak naprawdę zmieniło się bardzo niewiele. Najpopularniejszą przeglądarką internetową pozostaje Google Chrome, z którego korzysta astronomiczny odsetek 77,57% internautów. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że z Baidu Search (13,22%) korzystają wyłącznie Chińczycy, to możemy śmiało założyć, że Google jest synonimem przeglądarki internetowej i monopolistą na rynku.

wyszukiwarki 011
Zmiany popularności wyszukiwarek internetowych na przestrzeni lat | Źródło: Data is Beautiful @YouTube

Wszystkie dane przytoczone w tekście zostały zobrazowane w materiale przygotowanym przez kanał Data Is Beautiful w serwisie YouTube, na którym regularnie umieszczane są różne inne ciekawe porównania.

Czy korzystaliście kiedyś z innej przeglądarki niż Google Chrome? Czy pamiętacie czasy dominacji innych rozwiązań? Jakie wiążecie wspomnienia z tymi programami? I wreszcie: czy korzystaliście kiedyś z DuckDuckGo, którą użytkuje obecnie 0,58% internautów?

Źródło: Data is Beautiful

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.