Zakupy online każdego roku zyskują na popularności. Maleje liczba niezdecydowanych i rośnie sympatia wobec paczkomatów InPostu. Do tych drugich natomiast zamawiane są często produkty odzieżowe i elektroniczne. Z kolei większość klientów spontanicznie jest w stanie wymienić głównie Allegro, Zalando i elektromarkety.
Paczkomaty InPostu są liderem wśród metod dostawy dla zakupów internetowych
Zamawianie rzeczy przez sieć wydaje się codziennością dla wielu Polaków. Tymczasem 21% internautów nie kupuje poprzez Internet. Dlaczego? W zasadzie 25% z nich odpowiedziało, że trudno im to powiedzieć. Za to 31% osób po prostu woli na żywo obejrzeć przedmiot przed zakupem. Widocznie nie chce im się bawić w zwroty lub nie lubią zapoznawać się z zasadami panującymi w danym sklepie.
Pozostałe dominujące odpowiedzi to m.in. bezpieczeństwo płatności, przyzwyczajenie i wysokie koszty dostawy. Z tych wszystkich czynników to właśnie wysokość poniesionego wydatku okazuje się realną przyczyną. M.in. kody rabatowe i atrakcyjne ceny produktów sprawiają, że niezdecydowani odważyliby się na ten przełomowy moment, czyli użycie przycisku „Kup teraz”.
Oprócz tego wskazanym przez badanych czynnikiem jest czas dostawy. Proces ten najczęściej jest realizowany poprzez automaty paczkowe, gdzie prym wiedzie InPost. Ponad 90% klientów preferuje wymienioną sieć paczkomatów. Po nim występuje ORLEN Paczka i Allegro One Box. Podobnie wystąpiło zadeklarowanie, że większość klientów w taki sposób dokona zwrotu produktu, ponieważ 89% chce to zrobić paczkomatem InPostu.
Kolejnymi natomiast preferowanymi formami dostaw, zwrotu są usługi kuriera i punkt partnerski/sklep stacjonarny. Na decyzję jednak odnośnie do sposobu dostarczenia przesyłki wpływa kilka czynników. Nimi jest m.in. usługa wniesienia produktu, odległość od miejsca odbioru czy możliwość otrzymania paczki w weekend. Ponadto doręczenie zamówienia w ciągu 12 godzin zwiększa motywację do dokonania zakupu online u 83% ankietowanych.
Zakupy online są kojarzone głównie z Allegro
Możliwe, że na popularność paczkomatów ma wpływ promowanie InPostu przez Allegro. Ta znana platforma sprzedażowa jest najbardziej znana pośród klientów. Następnymi ogólnymi portalami jest kolejno: Olx, Zalando, Amazon i AliExpress. Oprócz Allegro przeciętny internauta kojarzy spontanicznie m.in. sklepy, takie jak Media Expert, RTVEuroAGD, Empik, Rossmann, Hebe czy Douglas. Najczęściej natomiast polscy internauci zamawiają odzież, obuwie i kosmetyki. Po nich jest m.in. elektronika, produkty farmaceutyczne, książki i płyty.
Wymienione przedmioty najczęściej są kupowane na smartfonach (79%), laptopach (69%), komputerach stacjonarnych (38%), tabletach (16%) i czytnikach e-booków (2%), chociaż 46% aktywnie przełącza się pomiędzy tymi urządzeniami w trakcie internetowych transakcji. Prawie 40% osób przy zakupach kieruje opiniami znalezionymi w sieci. Natomiast 32% samodzielnie podejmuje decyzję. Wpływ influencerów, blogów należących do sprzedawców i niezależnych autorów to mniej niż 11%. Widocznie marketing szeptany może być najbardziej opłacalny dla sklepów.
Z kolei w kwestii wydatków to przeciętny internauta wydaje 573 zł miesięcznie na zakupy online. Niestety z powodu inflacji 30% użytkowników Internetu zdecydowało się obniżenie wydatków. Sytuacja jest ciężka, ale raczej nie wpłynie na popularność e-handlu. W końcu większość internautów dokonało pierwszego zakupu w Internecie w latach 2015-2019.
Źródło: Gemius / Grafika otwierająca: InPost, Unsplash @Ryan 'O’ Niel