Polacy uwielbiają paczkomaty InPostu. Zakupy online są coraz popularniejsze

Damian MiśtaSkomentuj
Polacy uwielbiają paczkomaty InPostu. Zakupy online są coraz popularniejsze

Zakupy online każdego roku zyskują na popularności. Maleje liczba niezdecydowanych i rośnie sympatia wobec paczkomatów InPostu. Do tych drugich natomiast zamawiane są często produkty odzieżowe i elektroniczne. Z kolei większość klientów spontanicznie jest w stanie wymienić głównie Allegro, Zalando i elektromarkety.

Paczkomaty InPostu są liderem wśród metod dostawy dla zakupów internetowych

Zamawianie rzeczy przez sieć wydaje się codziennością dla wielu Polaków. Tymczasem 21% internautów nie kupuje poprzez Internet. Dlaczego? W zasadzie 25% z nich odpowiedziało, że trudno im to powiedzieć. Za to 31% osób po prostu woli na żywo obejrzeć przedmiot przed zakupem. Widocznie nie chce im się bawić w zwroty lub nie lubią zapoznawać się z zasadami panującymi w danym sklepie.

Pozostałe dominujące odpowiedzi to m.in. bezpieczeństwo płatności, przyzwyczajenie i wysokie koszty dostawy. Z tych wszystkich czynników to właśnie wysokość poniesionego wydatku okazuje się realną przyczyną. M.in. kody rabatowe i atrakcyjne ceny produktów sprawiają, że niezdecydowani odważyliby się na ten przełomowy moment, czyli użycie przycisku „Kup teraz”.

zakupy online
Ciekawym zjawiskiem jest mała różnica pomiędzy wielkością miejscowości zamieszkania. Źródło: Gemius

Oprócz tego wskazanym przez badanych czynnikiem jest czas dostawy. Proces ten najczęściej jest realizowany poprzez automaty paczkowe, gdzie prym wiedzie InPost. Ponad 90% klientów preferuje wymienioną sieć paczkomatów. Po nim występuje ORLEN Paczka i Allegro One Box. Podobnie wystąpiło zadeklarowanie, że większość klientów w taki sposób dokona zwrotu produktu, ponieważ 89% chce to zrobić paczkomatem InPostu.

zakupy online
Statystyki odnośnie do preferencji klientów wobec sklepów. Źródło: Gemius

Kolejnymi natomiast preferowanymi formami dostaw, zwrotu są usługi kuriera i punkt partnerski/sklep stacjonarny. Na decyzję jednak odnośnie do sposobu dostarczenia przesyłki wpływa kilka czynników. Nimi jest m.in. usługa wniesienia produktu, odległość od miejsca odbioru czy możliwość otrzymania paczki w weekend. Ponadto doręczenie zamówienia w ciągu 12 godzin zwiększa motywację do dokonania zakupu online u 83% ankietowanych.

Zakupy online są kojarzone głównie z Allegro

Możliwe, że na popularność paczkomatów ma wpływ promowanie InPostu przez Allegro. Ta znana platforma sprzedażowa jest najbardziej znana pośród klientów. Następnymi ogólnymi portalami jest kolejno: Olx, Zalando, Amazon i AliExpress. Oprócz Allegro przeciętny internauta kojarzy spontanicznie m.in. sklepy, takie jak Media Expert, RTVEuroAGD, Empik, Rossmann, Hebe czy Douglas. Najczęściej natomiast polscy internauci zamawiają odzież, obuwie i kosmetyki. Po nich jest m.in. elektronika, produkty farmaceutyczne, książki i płyty.

Wymienione przedmioty najczęściej są kupowane na smartfonach (79%), laptopach (69%), komputerach stacjonarnych (38%), tabletach (16%) i czytnikach e-booków (2%), chociaż 46% aktywnie przełącza się pomiędzy tymi urządzeniami w trakcie internetowych transakcji. Prawie 40% osób przy zakupach kieruje opiniami znalezionymi w sieci. Natomiast 32% samodzielnie podejmuje decyzję. Wpływ influencerów, blogów należących do sprzedawców i niezależnych autorów to mniej niż 11%. Widocznie marketing szeptany może być najbardziej opłacalny dla sklepów.

zakupy online
Tak wygląda spontaniczna znajomość marek e-commerce. Źródło: Gemius

Z kolei w kwestii wydatków to przeciętny internauta wydaje 573 zł miesięcznie na zakupy online. Niestety z powodu inflacji 30% użytkowników Internetu zdecydowało się obniżenie wydatków. Sytuacja jest ciężka, ale raczej nie wpłynie na popularność e-handlu. W końcu większość internautów dokonało pierwszego zakupu w Internecie w latach 2015-2019.

Źródło: Gemius / Grafika otwierająca: InPost, Unsplash @Ryan 'O’ Niel

Udostępnij

Damian MiśtaZmieniająca się rzeczywistość fascynowała go od zawsze. Otwarty na nowości, więc technologiczne i "geekowskie" terminy są mu niestraszne. Wychodzi z założenia, że warto się czemuś przyjrzeć przed pochopną oceną. Chętnie dzieli się informacjami, ale w życiu prywatnym ceni sobie spokój. Jako freelancer na portalu Instalki.pl publikuje wiadomości, poradniki i inne teksty.