Od 24 maja Park Śląski zyska nową atrakcję w postaci autonomicznego minibusa Blees BB-1. Pojazd ten rozpocznie kursowanie na trzy kilometrowej trasie, prowadzącej przez Aleję Żyrafy, obok Śląskiego Ogrodu Zoologicznego, aż do Planetarium w ramach Śląskiego Parku Nauki.
Inicjatywa ta stanowi część programu pilotażowego mającego na celu zbadanie możliwości wykorzystania pojazdów autonomicznych w codziennym ruchu parkowym.
Wyzwania technologiczne i bezpieczeństwo
Jak się można domyślać, Blees BB-1 stanie przed szeregiem wyzwań technologicznych, takich jak identyfikacja przystanków czy radzenie sobie z zakrętami. Interakcje z innymi pojazdami również będą miały kluczowe znaczenie dla oceny skuteczności i bezpieczeństwa tego rozwiązania. Pilotaż potrwa do 21 czerwca, a wszystkie przejazdy w ramach testów będą bezpłatne.
Oprócz samego testowania pojazdu, równolegle trwa badanie jego możliwości na terenie Doliny Trzech Stawów. Wszystkie te działania są częścią większego planu, który obejmuje przetarg na nowy system parkingowy i dostosowanie infrastruktury Parku Śląskiego do potrzeb nowoczesnej mobilności.
Specyfikacje techniczne minibusa Blees BB-1
Pojazd może przewozić do 15 osób, z czego 7 miejsc jest siedzących. Jest on wyposażony w niską podłogę, automatyczną rampę dla wózków oraz specjalne miejsca dla osób z ograniczeniami ruchomymi.
Minibus osiąga prędkość do 20 km/h, a jego zasięg wynosi około 200 km. Moc maksymalna wynosi 150 kW, a bateria o pojemności 58 kWh umożliwia szybkie ładowanie z mocą 125 kW.
Trasa pilotażowa zaczyna się przy rzeźbie Żyrafy, a kolejne przystanki umiejscowione są w strategicznych punktach parku. Po zakończeniu kalibracji pojazdu i próbnych kursach, zostanie ogłoszony dokładny harmonogram kursów. Przystanki i tablice informacyjne będą dostępne wzdłuż trasy, co ułatwi odwiedzającym orientację.
Perspektywy i dalsze badania
W maju i czerwcu Uniwersytet Śląski we współpracy z zespołem GZM przeprowadzi badania wśród pasażerów, które pomogą ocenić przyjęcie tej innowacji przez społeczność oraz analizować dalsze potrzeby związane z mobilnością w parku. Wyniki tych badań mogą okazać się kluczowe dla przyszłego rozwoju projektów autonomicznego transportu w regionie.
Blees BB-1, jako pierwszy polski autonomiczny minibus, wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonego rozwoju miast. Projekt ten promuje współdzielony transport i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko, co jest szczególnie ważne w tak zielonych obszarach jak Park Śląski. Ten nowy „pracownik” parku nie tylko zmniejsza obciążenie środowiskowe, ale również wprowadza nowe technologie w codzienne życie mieszkańców i odwiedzających.
Źródło: Województwo Śląskie , Zdjęcie otwierające: Patryk Pyrlik / UMWS