BYD prezentuje SEAL U DM-i w Polsce. Już jeździliśmy

Maksym SłomskiSkomentuj
BYD prezentuje SEAL U DM-i w Polsce. Już jeździliśmy

BYD to chiński koncern motoryzacyjny, o którym wspominaliśmy niedawno za sprawą niezwykłego samochodu Yangwang U9. Tym razem piszemy o nim w kontekście nieco bardziej przyziemnym, ale i takim, który powinien zainteresować polskiego konsumenta. Dziś w Polsce odbyła się polska premiera samochodu hybrydowego BYD SEAL U DM-i. Producent zachwala go jako idealny do pokonywania długich tras.

BYD SEAL U DM-i debiutuje w Polsce

Dziś polskim rynkiem motoryzacyjnym wstrząsnęły dwie wiadomości. Pierwszą był niespodziewany (?) debiut samochodu elektrycznego MG Cyberster w naszym kraju, a drugą – prezentacja nietuzinkowego BYD SEAL U DM-i. To pojazd wykorzystujący technologię BYD Super DM (Dual Mode), łączącą w ciekawy sposób tradycyjny napęd spalinowy z hybrydowym. Oferuje on w zależności od wersji od 70 do 125 km w trybie wyłącznie elektrycznym.

BYD SEAL U DM-i
Źródło: Instalki.pl (Marek Lubas)

Na polskim rynku pojawią się samochody z napędem na jedną oś (Boost) oraz na cztery koła (Design). Słabszy wariant Boost ma silnik spalinowy 1,5 T o mocy 98 KM i silnik elektryczny o mocy 145 kW. Jego maksymalna moc systemowa to 217 KM, a moment obrotowy wynosi 300 Nm. Na dzisiejszej prezentacji jeździliśmy wariantem mocniejszym, wyposażonym w dwa silniki – 150 kW z przodu i 120 kW z tyłu. Całkowita moc systemowa to aż 323 KM a maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm. Oba warianty korzystają z akumulatora BYD Blade o pojemności 18,3 kWh.

BYD SEAL U DM-i Design, tył samochodu
BYD SEAL U DM-i Design (AWD) / Źródło: Instalki.pl (Marek Lubas)

Da się odczuć, że BYD Super DM nadaję priorytet napędowi elektrycznemu. Gdy napęd jest w pełni naładowany, jeździmy w trybie EV. Gdy jest niski, samochód staje się typową hybrydą (HEV). Kierowca może sam decydować o wybranym trybie (EV/HEV) lub powierzyć decyzję inteligentnej technologii. Silnik spalinowy ładuje akumulator do poziomu od 25 do 70 procent, co można dostosować. Działa również odzyskiwanie energii.

Zużycie energii i ładowanie

Jeśli chodzi o zużycie energii BYD SEAL U DM-i, producent podaje 21 kWh/100 km w cyklu mieszanym dla wersji Boost oraz 23,5 kWh/ 100 km dla wersji Design. W mieście zużycie spada do odpowiednio 14,5 kWh oraz 16,1 kWh / 100 km. Przekłada się to na w pełni elektryczny zasięg 80 km (Boost) lub 70 km (Design). Zasięg WLTP w trybie mieszanym to 1080 km (Boost) lub 870 km (Energy). Robi wrażenie, ale nie mieliśmy jeszcze szansy sprawdzić go samodzielnie na tak długim odcinku.

BYD SEAL U DM-i ładowanie
Źródło: Instalki.pl (Marek Lubas)

Wszystkie wersje wyposażeniowe SEAL U DM-i oferują ładowanie prądem przemiennym (AC) 11 kW z trzema fazami oraz ładowanie prądem stałym (DC) 18 kW. Dzięki temu ładowanie prądem stałym od 30% do 80% zajmuje zaledwie 35 minut

– informuje producent.

Wnętrze? Schludne

BYD chwali się, że w BYD SEAL U DM-i fotele, części deski rozdzielczej, panele drzwi i konsola środkowa są tapicerowane wegańską skórą z podwójnymi kontrastowymi szwami. Faktycznie w środku jest sporo miękkich w dotyku materiałów, nie zabrakło wielokolorowego podświetlenia, a w kabinie czuć namiastkę luksusu. Oczywiście kwestię trwałości materiałów będzie można ocenić w autach z większym przebiegiem.

Uwagę z miejsca zwraca inteligentny kokpit, obsługiwany jest za pomocą obrotowego, 15,6-calowego ekranu charakterystycznego dla BYD, który umożliwia wybór orientacji ekranu (poziomej lub pionowej). Jest łączność 4G, obsługa Android Auto i Apple CarPlay, aplikacja Spotify i mapy HERE. System wykorzystuje zdalne aktualizacje Over-The-Air (OTA), aby być na bieżąco z najnowszymi funkcjami.

Sprawdź również: BYD SEAL U DM-i – pierwsze jazdy, pierwsze wrażenia

Funkcjami auta da się sterować z poziomu aplikacji mobilnej. Jak podaje BYD:

Użytkownik może blokować i odblokowywać drzwi, zamykać okna oraz sterować klimatyzacją, ogrzewaniem/wentylacją foteli, światłami ostrzegawczymi i klaksonem. Może także sprawdzić pozostały czas ładowania i zasięg. Dodatkowo, dzięki funkcji klucza NFC w smartfonie, możesz nawet odblokować i uruchomić samochód.

BYD SEAL U DM-i ma też w zasadzie wszystkie nowoczesne systemy bezpieczeństwa, o które dba pięć radarów i centralna kamera.

Systemy te obejmują takie funkcje jak ostrzeganie o kolizji czołowej (Forward Collision Warning), automatyczne hamowanie awaryjne (Automatic Emergency Braking), adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control), ostrzeganie o kolizji z tyłu (Rear Collision Warning), ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu (Rear Cross Traffic Alert), asystenta zmiany pasa (Lane Change Assist), inteligentną kontrolę ograniczenia prędkości (Intelligent Speed Limit Control), system monitorowania martwego pola (Blind Spot Detection System) i wiele innych. Wersja Design dodatkowo wyposażona jest w wyświetlacz Head-Up. Podczas jazdy nocą możesz polegać na technologii oświetlenia LED, która poprawia widoczność, w tym asystenta świateł drogowych oraz adaptacyjne reflektory w standardzie. Aby ułatwić bezpieczne manewrowanie, panoramiczna kamera zapewnia widoczność 360 stopni na centralnym ekranie, nawet z widokiem z góry i wokół samochodu dzięki animowanemu modelowi pojazdu. Inteligentne łączenie obrazów z wielu kamer szerokokątnych sprawia wrażenie, jakbyś obserwował manewry samochodu z bliskiej odległości.

Ceny BYD SEAL U DM-i w Polsce są kuszące

W sprzedaży w Polsce dostępne będą dwa warianty samochodu BYD SEAL U DM-i:

  • Boost z napędem 2WD, 160 kW – od 169900 złotych
  • Design z napędem 4WD, 238 kW – od 209900 złotych

Źródło: BYD, mat. własny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.