Kolejni chińscy producenci samochodów elektrycznych wchodzą na polski rynek. Na przestrzeni nieco ponad pół roku swoją sprzedaż wystartowały marki MG Motor oraz Forthing. Już niebawem w Polsce pojawi się marka BYD, która ofensywę produktową nad Wisłą rozpocznie w czterech miastach i za pomocą trzech modeli aut. Przedsprzedaż aut BYD w naszym kraju ruszy już 10 czerwca tego roku.
Samochody elektryczne BYD w Polsce od 10 czerwca 2024 roku
BYD nie jest jakimś tam małym producentem, a firmą, która w czwartym kwartale 2023 roku pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych w Chinach wyprzedziła Elona Muska i auta Tesla. Do 2030 roku BYD planuje stać się czołowym sprzedawcą samochodów elektrycznych w Europie. Plany są ambitne, ale Chińczycy mają mocne argumenty.
Do przedsprzedaży w Polsce już 10 czerwca trafią modele BYD Dolphin, BYD Seal i BYD Seal U. Drugi z modeli legitymuje się zasięgiem na poziomie nawet 570 km (WLTP), Seal U to maksymalnie 500 km zasięgu, a BYD Dolphin – 427 km. Co jeszcze wiemy o propozycjach producenta z Państwa Środka?
BYD Dolphin
BYD Dolphin ma zadebiutować w cenach 140-150 tysięcy złotych. Wariant Active otrzyma akumulator 44,9 kWh i silnik o mocy 95 KM. Skromnie. Model Boost dostanie silnik o mocy 177 KM. Topowe wersje Comfort i Design wyposażone zostaną w silnik o mocy 204 KM i akumulator LFP o pojemności 60,4 kWh. Ładowanie akumulatora do pełna ma zajmować do 30 minut, o ile będzie ładowany z maksymalną dostępną mocą.
BYD Seal
Samochód elektryczny BYD Seal to sedan i konkurent samochodu elektrycznego Tesla Model 3. BYD w Polsce może sprzedawać go w cenach 207-235 tysięcy złotych. Już podstawowa wersja dysponuje silnikiem o mocy 313 KM. Mocniejsza, z napędem na cztery koła oferuje kierowcy do dyspozycji aż 531 KM, generowanych przez dwa silniki. Każdy wariant ładowany jest z mocą 150 kW. Przyspieszenie od zera do 100 km/h w słabszej wersji to 5,9 sekundy, w mocniejszej zaledwie 3,8 sekundy.
BYD Seal U
BYD Seal U to odpowiednik Tesla Model Y, ale „tylko” 217-konny. Ma długość 4,78 metra, a rozstaw osi to 2,8 metra. Bagażnik o pojemności 425 litrów rośnie do 1440 litrów po rozłożeniu kanapy. Jego wizytówką są akumulatory o mocy 71,8 kWh (LFP) lub pojemniejszy 87 kWh (NMC). Samochód da się ładować z mocą 115 lub 140 kW, zależnie od akumulatora.
Ciekawostką może być wariant hybrydowy z zasięgiem nawet ponad 1000 kilometrów. Silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM pełni tu rolę generatora prądu dla akumulatora 18,3 kWh. W wersji przednionapędowej ma moc 197 KM, a w 4×4, dwusilnikowej – 204 KM dla kół przednich i 163 KM dla kół tylnych. Jego cena może startować z poziomu 190 tysięcy złotych.
Sprawdź również: BYD SEAL U DM-i – pierwsze jazdy, pierwsze wrażenia
Pierwsze modele trafią do klientów w wakacje
Jak przekazał ISBnews country menager BYD w Polsce Blade Feng, pierwsze samochody trafią w ręce nabywców w sierpniu bieżącego roku. Wtedy też BYD zacznie oficjalnie działalność w Polsce.
Marka na początek chce otworzyć swoje salony sprzedaży w Warszawie, Poznaniu, Bydgoszczy i Gdyni.
Trzymamy kciuki – im większa konkurencja na rynku, tym większa presja cenowa na producentów europejskich… a przynajmniej do czasu, kiedy Unia Europejska nałoży na chińskich producentów aut elektrycznych zaporowe cła…
Źródło: BYD