Jeżeli w ostatnich latach miałeś okazję jeździć najnowszymi modelami samochodów osobowych, zapewne zauważyłeś w nich pewien trend. W samochodach tych coraz częściej mamy już do czynienia nie tylko z dotykowymi ekranami, ale też dotykowymi przyciskami. Tymczasem chyba nie ma na tym świecie kierowcy, który stwierdziłby, że obsługa przycisków dotykowych jest dla niego wygodniejsza niż obsługa tych tradycyjnych, fizycznych.
Ba, panele dotykowe nie dość, że są niekomfortowe w obsłudze, to mogą przyczyniać się do stwarzania zagrożenia na drodze, co zauważa organizacja EURO NCAP. W związku z tym organizacja ta wprowadza potrzebne zmiany w swoim systemie oceny bezpieczeństwa pojazdów.
Idą zmiany w testach Euro NCAP
Od 2026 roku kryteria oceny bezpieczeństwa nowych samochodów przez Euro NCAP będą wyglądać nieco inaczej. To dlatego, że w końcu zaczną odejmować punkty za obecność w pojazdach dotykowych elementów sterujących do do obsługi podstawowych i najważniejszych dla kierowcy funkcji, zamiast tych fizycznych.
Euro NCAP będzie lepiej oceniać te pojazdy, które będą wykorzystywać fizyczne przyciski, pokrętła itp. do obsługi kierunkowskazów, świateł awaryjnych, klaksonu i wszelkich funkcji SOS. Auta, które zamiast tego do obsługi tych funkcji będą wykorzystywać panele lub ekrany dotykowe, będą otrzymywały niższe noty. Takie samochody będą mogły zapomnieć o pięciogwiazdkowej ocenie bezpieczeństwa.
„Nadużywanie ekranów dotykowych to problem na skalę całej branży. Prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterowania na centralne ekrany dotykowe. To zmusza kierowców do odwracania wzroku od drogi i zwiększa ryzyko wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi.”, powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. strategicznego rozwoju w Euro NCAP. „Nowe testy Euro NCAP, które będą odbywać się od 2026 roku, będą zachęcać producentów do używania oddzielnych, fizycznych elementów sterowania dla podstawowych funkcji w intuicyjny sposób, ograniczając czas, w którym kierowcy nie patrzą na drogę, a tym samym promując bezpieczniejszą jazdę.”
Dotykowe panele w odwrocie
Oczywiście, Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme), nie jest organem regulacyjnym. To po prostu niezależna organizacja non-profit, która zajmuje się oceną bezpieczeństwa pojazdów, wspierana przez rządy niektórych europejskich krajów. Nie może więc ona na nikim wymusić odejścia od paneli dotykowych na rzecz fizycznych elementów kontrolnych. Jej oceny mają jednak niemały wpływ na reputację poszczególnych marek i modeli samochodów.
W związku z powyższym wyniki testów Euro NCAP mają też przełożenie na wyniki poszczególnych samochodów w Europie. Przez to wszystko zapowiedziane zmiany dają nadzieję na to, że producenci pojazdów nie pójdą z implementowaniem dotykowych elementów kontrolnych w swoich autach za daleko.
Na szczęście niektórzy producenci już zdążyli zrozumieć, że z panelami dotykowymi można przesadzić i że fizyczne przyciski w wielu przypadkach sprawdzają się po prostu lepiej. Należy do nich Volksvagen. O ile w modelach VW Golf VIII i ID.3 zamiast fizycznych przycisków na kierownicy i desce rozdzielczej mieliśmy do czynienia z dotykowymi płytkami i wyświetlaczami, producent zadeklarował, że w przyszłych autach wróci do tradycyjnych rozwiązań.
Źródło: Ars Technica, fot. tyt. własne