Honda kończy z kultowymi motorowerami 50 cm3. Wykończyły je normy emisji

Maksym SłomskiSkomentuj
Honda kończy z kultowymi motorowerami 50 cm3. Wykończyły je normy emisji

Fani motoryzacji z całego świata z lekkim rozgoryczeniem zareagowali na informację przekazaną przez Honda Motor Company. Z Azji napłynęła bowiem wiadomość o zakończeniu produkcji motorowerów tego producenta z najmniejszymi silnikami, czyli o pojemności nieprzekraczającej 50 cm3. Jak podali przedstawiciele Honda, przegrały z „ekologią” w postaci norm emisji, jakie będą obowiązywały od 2025 roku.

Honda wycofuje kultową serię motorowerów z produkcji

Motorowery o pojemności silnika 50 cm3 lub mniejszej miałyby ogromne trudności ze spełnieniem norm emisji wchodzących w życie w 2025 roku. Decyzja Hondy, posiadającej największy udział w rynku motorowerów, prawdopodobnie wpłynie na działania innych producentów. Najpopularniejsza seria motorowerów Honda Super Cub sprzedała się do dziś w ponad 100 milionach egzemplarzy od debiutu w 1958 roku.

Honda Super Cub 50 2017
Honda Super Cub 50 2017. | Źródło: Honda

Jak przekazano, dostosowanie motorowerów do nowych norm emisji byłoby kosztowne i nieopłacalne, nawet gdyby Honda miała podnieść ich ceny.

W Japonii motorowery były wykorzystywane głównie do celów komercyjnych, takich jak dostarczanie poczty i gazet. W ostatnich latach sprzedaż motorowerów spadła z powodu rosnącej popularności rowerów elektrycznych i hulajnóg elektrycznych. Jak podaje Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, produkcja motorowerów o pojemności do 50 cm3, w tym produkowanych przez firmy inne niż Honda, spadała konsekwentnie od 1980 roku, do poziomu około 150 000 sztuk w 2022 roku.

W Japonii planowana jest zmiana prawa, aby umożliwić kierowanie motocyklami o pojemności silnika 125 cm3 lub mniejszej prawem jazdy na samochód – podobna sytuacja ma obecnie miejsce w Polsce. Honda dzięki temu skupi się na produkcji motocykli o pojemności 125 cm3, jednocześnie opracowując plany kontynuacji produkcji popularnych modeli, które będą spełniać nowe normy emisji.

Motorower mniej eko niż samochód z silnikiem V8?

Miłośnicy spalinowej motoryzacji zastanawiają się jak to się stało, że Honda jest zmuszona zaprzestać produkcji swoich najprzystępniejszych cenowo motorowerów z silnikami o najmniejszej pojemności i znikomym zapotrzebowaniu na paliwo, podczas gdy niektórzy producenci aut nadal mają w ofercie paliwożerne samochody z silnikami V8. Sprawa jest złożona i przed dokonaniem takiego porównania warto mieć na uwadze kilka czynników.

„Ekologiczność” danego pojazdu może zależeć od jego wieku, stanu technicznego silnika, stylu jazdy kierowcy, jakości paliwa i oleju, ale też cech bezpośrednio związanych z normami emisji. Nowoczesne silniki są wyposażone w zaawansowane technologie oczyszczania spalin, takie jak katalizatory i filtry cząstek stałych, które znacznie redukują emisję szkodliwych substancji. Silniki motorowerów o pojemności 50 cm3 są zazwyczaj prostsze konstrukcyjnie i nie posiadają tak zaawansowanych technologii oczyszczania spalin jak silniki samochodowe i na tym polega problem Hondy.

Źródło: asia.nikkei.com

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.