Izera jednak może powstać. Zakupiony zostanie grunt pod budowę fabryki

Damian MiśtaSkomentuj
Izera jednak może powstać. Zakupiony zostanie grunt pod budowę fabryki

Spółka ElectroMobility Poland wygrała przetarg na ziemię dla polskiej fabryki Izery w Jaworznie. Transakcja o wartości 128 mln zł powinna zostać zakończona w ciągu kilku tygodni. Producent polskich aut elektrycznych otrzyma do dyspozycji 117 ha ziemi. Prace nad budową rozpoczną się w przyszłym roku.

Niebawem powstanie fabryka Izery

Wielu z Was na pewno zwątpiło już w pojawienie się polskiego samochodu Izera. Temat ciągle wraca jak bumerang, a poza szumnymi zapowiedziami, jakby nic nie poszło do przodu. Widocznie jednak to wrażenie jest mylne. ElectroMobility Poland poinformowało o uzyskaniu praw do ziemi na terenie Jaworzna. Producent polskiego samochodu Izera ma już projekt fabryki, jaka powstanie na terenie województwa Śląskiego.

Izera
Tak wygląda projekt fabryki Izery. Źródło: ElectroMobility Poland

Przy okazji, polska firma pochwaliła się tym, że dzięki temu została pierwszym inwestorem w regionie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Zajmuje on 365 ha i położony jest około 20 km na wschód od Katowic. ElectroMobility Poland na tym terenie otrzymało 117 hektarów ziemi, gdzie powstanie wspomniana fabryka Izery. Nabytek ten kosztował 128 mln zł.

Projekt fabryki jest już gotowy

Polska spółka szumnie przekazała, że fabryka spełni panujące normy środowiskowe i produkcyjne. W pobliżu znajduje się m.in. Elektrownia Jaworzno III czy istotne szlaki komunikacyjne. Ponadto ElectroMobility Poland przekazuje, że wybrany region charakteryzuje się położeniem w pobliżu różnych dostawców części. Teoretycznie lokalizacja zapewni też dostęp do wykwalifikowanych specjalistów. Wymienione czynniki sprawią, że rocznie z montowni wyjdzie nawet 240 tysięcy samochodów z logiem marki Izera.

Planowany zakład Izery będzie składać się ze spawalni, lakierni i zakładu montażu. Na ten moment jednak oczekuje na szereg zgód od sejmowej Komisji Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Najpewniej zakończenie transakcji przejęcia gruntu nastąpi w ciągu kilku tygodni. Dzięki temu teoretycznie teren JOG już w 2025 r. będzie mógł szczycić się fabryką polskich samochodów elektrycznych. Ciekawe tylko, czy po drodze nie powstaną jakieś przeszkody. W przyszłym roku według planów rozpocznie się proces powstawania omawianego ważnego ośrodka dla polskiej motoryzacji.

Izera
Źródło: Izera

Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland to spółka powstała z udziałem Skarbu Państwa. Jest ona inicjatywą m.in. Energii, Enei, Taurona i PGE, która została założona w 2016 r. Wtedy zapowiedziano, że działalność podmiotu przyczyni sie do powstania miliona polskich aut elektrycznych w 2025 r. (w rzeczywistości mniej niż 300 tysięcy). Tymczasem produkcja nastąpi rzekomo w grudniu wymienionej daty po różnych zmianach planów. Cały koszt projektu to ponoć 6 mld złotych.

Według prezesa ElectroMobility Poland, Piotra Zaremby w samej fabryce zatrudnienie znajdzie 3 tysiące osób. Oprócz tego, premier Mateusz Morawiecki mówił w tym roku, iż zakład powstanie przy współpracy z międzynarodowymi, renomowanymi producentami i dostawcami. Tak czy inaczej, prawdopodobnie coś się zmieni do tego czasu i jeszcze się w tym wszystkim pogubimy.

Źródło: ElectroMobility Poland / Grafika otwierająca: Izera

Udostępnij

Damian MiśtaZmieniająca się rzeczywistość fascynowała go od zawsze. Otwarty na nowości, więc technologiczne i "geekowskie" terminy są mu niestraszne. Wychodzi z założenia, że warto się czemuś przyjrzeć przed pochopną oceną. Chętnie dzieli się informacjami, ale w życiu prywatnym ceni sobie spokój. Jako freelancer na portalu Instalki.pl publikuje wiadomości, poradniki i inne teksty.