Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował ciekawe zestawienie, dające wgląd w to, jak kształtuje się rynek samochodów nowych w Polsce. Lektura dokumentu „rejestracje nowych samochodów osobowych 2023” zdradza, jakie nowe samochody Polacy kupowali najczęściej w 2023 roku. Na liście nie brakuje niespodzianek. Zdumieni mogą być również przeciwnicy aut elektrycznych.
Jakie samochody kupują Polacy?
W 2023 roku rynek samochodów nowych odżył. Zażegnano zdecydowaną większość problemów z produkcją, a kryzys związany z półprzewodnikami odszedł w niepamięć. Polacy w 2023 roku kupili ok. 540 tysięcy nowych pojazdów, co jest wynikiem najlepszym na przestrzeni czterech minionych lat. Jakie nowe samochody kupują Polacy?
Od stycznia do grudnia 2023 roku sprzedano łącznie 475032 samochodów osobowych. Tylko (aż?) 130615 z nich kupili klienci indywidualni. 356786 zaliczało się do marek popularnych, a 118246 do marek premium. To właśnie marki premium zyskały rok do roku – wzrost sprzedaży wyniósł aż 23 procent.
Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce to kolejno Toyota, Skoda i KIA. Tuż za podium uplasowały się Volkswagen i Hyundai. Cztery pierwsze podmioty mocno zwiększyły sprzedaż. Hyundai utrzymał sprzedaż na zbliżonym do ubiegłorocznego poziomie. W liczbach sprzedanych aut prezentuje się to następująco:
- Toyota – 91195 (+23 proc.)
- Skoda – 51478 (+22 proc.)
- KIA – 36081 (+7 proc.)
- Volkswagen – 33924 (+10 proc.)
- Hyundai – 26931 (+0 proc.)
Najpopularniejsze modele aut w Polsce w 2023 roku? Myślę, że wielu z Was odgadnęło by pierwszą trójkę. Zaskakuje „dopiero” piąte miejsce KIA Sportage. Toyota zdominowała czołową piątkę – prawdopodobnie za sprawą dostępności, hybrydowych napędów oraz korzystnego finansowania.
- Toyota Corolla – 26850
- Skoda Octavia – 15800
- Toyota Yaris – 13459
- Toyota Yaris Cross – 13402
- KIA Sportage – 12453
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce w 2023
Interesująco wygląda zestawienie w podziale na rodzaje paliwa. Jest bardzo szczegółowe i rozróżnia tzw. miękkie hybrydy (MHEV) od hybryd klasycznych (HEV), hybryd plugin (PHEV) i „pełnych” elektryków (BEV). Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że najpopularniejsze auta to samochody spalinowe, benzynowe. Zaliczyły jednak jako jedyne mniejszą sprzedaż. Dziwne? Niekoniecznie. W salonach coraz więcej aut to co najmniej MHEV-y.
Jak widać sprzedaż w pełni aut elektrycznych w Polsce wzrosła aż o 51 procent. 17078 sprzedanych egzemplarzy to całkiem sporo jak na obecny poziom infrastruktury dla tych aut w naszym kraju.
W kolejnych latach auta hybrydowe i elektryczne dalej będą zyskiwały na znaczeniu. Coraz częściej nie będzie to wybór, a konieczność.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, zdj. tyt. nowa Toyota GR Yaris