W marcu 2023 roku pojawiła się wiadomość o nowych przepisach, jakie wejdą w życie od 1 stycznia 2025 roku. W ich myśl właściciele supermarketów i innych budynków niemieszkalnych z ponad 20 miejscami parkingowymi, będą mieli obowiązek stawiania ładowarek dla samochodów elektrycznych. Jedną z pierwszych sieci, które zdecydowały się zbudować punkty ładowania już teraz, jest Lidl. Bezpłatne do tej pory ładowarki stają się płatne. Oburzyło to wielu użytkowników samochodów elektrycznych. Myśleli, że ładowanie pod Lidlem już zawsze będzie bezpłatne.
Ładowanie pod Lidlem staje się płatne
Na oficjalnej polskiej stronie sieci Lidl widnieje lista stacji ładowania samochodów elektrycznych, znajdujących się przy sklepach. Widnieją tam adresy oraz typ ładowarek, z jakich można skorzystać. Na liście pojawiło się niespodziewanie kilka punktów płatnych, obsługiwanych przez Elocity. Na forach miłośników aut elektrycznych pojawiły się głosy oburzenia.
Płatne stacje ładowania samochodów elektrycznych, obsługiwane przez firmę Elocity, znajdują się przy następujących sklepach Lidl:
- Luboń, ul. Dębiecka 1A (AC: Typ2, DC: CHAdeMO, CCS)
- Łeba, ul. Kościuszki 132 (AC: Typ2, DC: CHAdeMO, CCS)
- Poznań, ul. Kościelna 40 (AC: Typ2)
- Warszawa, ul. Trakt Lubelski 367 (DC: CHAdeMO, CCS)
- Zalasewo, ul. Planetarna 20 (AC: Typ2, DC: CHAdeMO, CCS)
Niektóre da się obsłużyć wyłącznie z pomocą aplikacji Elocity.
Lidl odpiera zarzuty, twierdząc przy tym, że darmowe ładowarki to tylko akcja promocyjna, mająca zachęcić Polaków do zarzutów. Docelowo będą one płatne.
Cena ładowania przy Lidlu to 1,99 zł / kWh w przypadku ładowania DC (50 kW) i 1,59 zł / kWh w przypadku ładowania AC (11 kW). Po przekroczeniu 15 minut bezczynności naliczana jest kara 20 złotych za każdą rozpoczętą godzinę.
Wprowadziliśmy stacje ładowania pojazdów elektrycznych, aby promować ekologiczne źródła dostarczania energii oraz by wpierać rozwój elektromobilności w Polsce. Ta dodatkowa usługa jest w tym momencie bezpłatna dla naszych klientów, jednak planujemy, aby docelowo była płatna. Rozpoczynamy serię testów różnych rozwiązań, aby wybrać optymalne. Docelowo wszystkie stacje będą wyposażone w terminale płatnicze, do czego jesteśmy również zobligowani poprzez wchodzące wkrótce przepisy (AFIR)
– przekazał Lidl w oświadczeniu dla serwisu Motorvolt.
Wszystko co dobre kiedyś się kończy.
Źródło: Lidl