Koszt przejechania 100 kilometrów samochodami z różnymi rodzaju napędów lubią porównywać zazwyczaj posiadacze aut elektrycznych, korzystający na co dzień z fotowoltaiki. Tym razem za analizę wzięło się Ministerstwo Przemysłu, które zestawiło koszt przejechania 100 km autem elektrycznym z pokonaniem analogicznego odcinka pojazdami napędzanymi gazem LPG, ziemnym CNG, wodorem oraz oczywiście benzyną 95 E10 i olejem napędowym. Dane nie stawiają aut elektrycznych w najlepszym świetle.
Koszt przejechania 100 km autem elektrycznym może zaskoczyć
Jakiś czas temu w sieci ukazał się raport Ministerstwa Przemysłu dotyczący II kwartału 2024 roku. Zestawiono w nim koszty przejechania 100 kilometrów samochodami z różnymi rodzajami napędów. Przy patrzeniu na podane w nim dane warto pamiętać o istotnych założeniach.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, pod uwagę wzięto te o mocy 100-150 KM i zestawiono z elektrycznymi BEV o mocy 170-250 KM. Pod lupą znaleźli się przedstawiciele popularnego segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossoverów. W przypadku instalacji LPG sprawdzano auta o mocy 100-150 KM zarejestrowane w 2023 roku. Ceny energii elektrycznej powzięto z ogólnodostępnych stacji ładowania.
Nikogo nie zaskoczy chyba to, że najtaniej 100 kilometrów przejechać można autem z instalacją LPG – za ok. 22,12 złotych. Na kolejnym miejscu uplasowały się auta z segmentu C – zasilane olejem napędowym (30,41 złotych) i benzyną (36,37 złotych). Elektryki znalazły się za średnimi SUV-ami i crossoverami z silnikami Diesla (37,53 zł), a nawet za autami na CNG (41,78 złotych). Koszt przejechania 100 km autem elektrycznym ładowanym na publicznych ładowarkach to dość astronomiczne 42,22 złotych.
I nie, nie każdy może ładować się w domu i ma fotowoltaikę – metoda pomiarowa wydaje się całkiem uczciwa z perspektywy reprezentatywnej części społeczeństwa.
Istnieje druga strona medalu
I tak, chodzi o ładowanie samochodu elektrycznego w domu z instalacją fotowoltaiczną lub po prostu przy korzystaniu z taryfy nocnej. Tutaj koszt przejechania 100 km autem elektrycznym może być niższy nawet od auta zasilanego gazem (od 5 złotych za 100 km!). Jakiś czas temu wykazał to serwis Wysokie Napięcie.
Źródło: Ministerstwo Przemysłu