Dyskusje o zasięgu samochodów elektrycznych to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych tematów ostatnich lat. Zwolennicy tego rodzaju pojazdów twierdzą, że nawet gdy nie jest on bardzo duży, okazuje się w zupełności wystarczający do miasta. Są z resztą auta elektryczne, których zasięg w trasie potrafi zaskoczyć. Miłośnicy motoryzacji spalinowej wprost uwielbiają polemizować z nimi, przechwalając się tym, jak daleko przejeżdżają na jednym tankowaniu swojego auta z silnikiem Diesla. Niemal zawsze pytają przy tym kpiąco, czy właściciele aut elektrycznych śrubują swoje rekordy jadąc na autostradzie 90 km/h za ciężarówkami. Nowy test przeprowadzony za kierownicą zwanego auta elektrycznego Lucid Air GT, nazywanego pogromcą Tesli, części krytyków zamknie usta.
Lucid Air GT z imponującym zasięgiem przy wysokiej prędkości
Spójrzcie na obowiązujące w Unii Europejskiej ograniczenia prędkości. Co widzicie? Polska to jedyny poza Bułgarią kraj, w którym na autostradach można jechać z prędkością 140 km/h. Jasne, w Niemczech nie ma ograniczenia, ale nie zmienia to faktu, że w 24 krajach dopuszczalna prędkość jest znacznie niższa. Dominują wartości rzędu 120 i 130 km/h. W nowym teście zasięgu Lucid Air GT o mocy 819 KM przemieszczał się ze stałą prędkością 112 km/h i uzyskał zdumiewający rezultat.
Bohaterem filmu opublikowanego w sieci jest Lucid Air GT, wyposażony w akumulator o pojemności 118 kWh. Duży, to prawda, ale i samochód marki Lucid jest naprawdę pokaźnych rozmiarów sedanem. W teście uzyskano zasięg na poziomie aż 825,5 kilometra – i to przy średniej prędkości 112 km/h. To wynik, jakiego nie osiągnie wiele aut spalinowych. Podobno nowy Lucid Air Pure 2025 jest w stanie przejechać z taką prędkością jeszcze dalej, ale do tej pory nikt tego nie zweryfikował.
Ecodriving jest po prostu rozsądny
Powiedzmy to sobie otwarcie: jazda z prędkościami 120-130 km/h na drogach Europy Zachodniej skutkuje odczuwalnie mniejszym spalaniem niż przemieszczanie się 140 km/h polskimi autostradami. Coraz większa liczba kierowców, także aut spalinowych, jeździ wolniej właśnie ze względu na oszczędności, które w skali roku są odczuwalne. Sam zacząłem je odczuwać, pomimo tego, iż w skali roku rzadko pokonuję więcej niż 10000 kilometrów. Skoro ecodriving autami spalinowymi cieszy się sporą popularnością, to dlaczego tak często wyśmiewa się uskuteczniających go użytkowników aut elektrycznych?
Lucid Air GT (6,92 km/kWh) według testu wypada lepiej niż Tesla Model S Long Range AWD (5,79 km/kWh). To oczywiście drogi samochód elektryczny, nieprzystępny cenowo dla mniej zamożnych. Z czasem jednak większa liczba modeli powinna cieszyć się taką efektywnością, a wtedy z pewnością głosy krytyki wymierzone w auta elektryczne i ich zasięg mocno przycichną.
Źródło: YouTube @Out of Spec Reviews