Wielka afera wstrząsnęła japońskim rynkiem motoryzacyjnym. W miniony poniedziałek prezes Toyota, Akio Toyoda, przeprosił za masowe oszustwa dotyczące testów certyfikacyjnych siedmiu modeli pojazdów. Producent wstrzymał produkcję trzech z nich. W ten sam dzień Mazda zawiesiła produkcję popularnych modeli w związku z doniesieniami o podobnych praktykach. To nie wszystko, bowiem do analogicznych manipulacji przyznała się Honda. Mazda i Toyota wstrzymują produkcję, a Honda przygotowała wyłącznie przeprosiny.
Mazda i Toyota wstrzymują produkcję aut. Honda przeprasza
To nietypowej sytuacji doszło kilka dni temu w Japonii, gdzie przedstawiciele trzech tamtejszych producentów aut przyznali się do masowych oszustw. W aferę zamieszane są marki Mazda, Toyota oraz Honda.
W przypadku firmy Toyota chodzi o oszustwa w testach, obejmujące wykorzystanie nieodpowiednich lub nieaktualnych danych w testach zderzeniowych i nieprawidłową procedurę testowania wyzwalania poduszek powietrznych oraz uszkodzeń tylnych siedzeń w wypadkach. Fałszowano nawet testy mocy silników. Sprawa związana jest z modelami już nieprodukowanymi, ale też autami Toyota Corolla Fielder, Corolla Axio i Yaris Cross, których produkcja w kraju została wstrzymana. Nie dotyczy to produkcji poza Japonią.
„Szczerze przepraszamy” – powiedział Toyoda do reporterów, kłaniając się głęboko i utrzymując tę pozycję przez kilka sekund. W Japonii to zwyczajowe postępowanie w trakcie konferencji prasowych, na których firmy przepraszają za niewłaściwe postępowanie.
Śledztwo w sprawie firmy Toyota trwało od stycznia tego roku.
Do podobnego postępowania przyznali się przedstawiciele Mazda, co skutkowało zawieszeniem produkcji modeli Mazda 2 i Mazda MX-5. W tym przypadku nieprawidłowości związane były ze stosowaniem nieprawidłowego oprogramowania silników w trakcie testów.
Wreszcie, Honda przeprosiła w poniedziałek za nieprawidłową procedurę w zakresie testowania poziomów hałasu i momentu obrotowego silników w szerokiej gamie aut. Modele Accord, Odyssey i Fit nie są już produkowane.
Posiadacze aut mogą podobno spać spokojnie
Przedstawiciele marek Toyota, Mazda i Honda zapewniali jednogłośnie, że wyżej opisane praktyki nie mają wpływu na bezpieczeństwo samochodów. Nie wiadomo jednak, czy nie rozminięto się z niektórymi z zapewnień w innych kwestiach ich działania.
Afera to niemały cios wizerunkowy dla wszystkich trzech marek w Japonii, które do tej pory chwaliły się niezrównaną kulturą korporacyjną.
Źródło: qz