Fundacja Mozilla będąca organizacją non-profit poświęciła ponad 600 godzin na zbadanie kwestii prywatności i bezpieczeństwa 25 marek samochodowych. Okazuje się, że polityka przechowywania danych zastosowana w nowoczesnych autach pozostawia sporo do życzenia. Koncerny motoryzacyjne zdaniem badaczy pobierają zbyt wiele informacji o kierowcach.
Co marki samochodowe wiedzą o kierowcach?
Opublikowany przez organizację raport wskazuje, że zdecydowana większość firm nie pozwala kierowcom na łatwe usunięcie przekazanych informacji. Spośród 25 marek, jedynie Renault i Dacia (prawdopodobnie ze względu na RODO i dostępność głównie na terenie UE) umożliwiają każdemu użytkownikowi bezproblemowe usunięcie personaliów z baz danych.
Nie chodzi tu jednak o wyłącznie te poświęcone jeździe. Część z nich gromadzi informacje o cechach genetycznych, zdrowiu czy sferze seksualnej kierowców. Wśród innych danych znalazły się takie pozycje, jak odtwarzane utwory w trakcie podróży czy styl jazdy. Ponadto koncerny mogą uzyskać więcej ciekawych rzeczy o posiadaczu auta z racji podłączonych aplikacji mobilnych, jak przykładowo Mapy Google.
Na domiar złego ponad 70% marek samochodowych może sprzedawać i udostępniać posiadane informacje o użytkownikach m.in. firmom gromadzącym dane czy dostarczycielom usług. Natomiast 13 spośród wszystkich zbadanych, przekaże zgromadzone treści instytucjom rządowym bez nakazu sądowego.
Czy marki samochodowe dbają o bezpieczeństwo danych kierowców?
Kolejnym zbadanym kryterium przez ekspertów z Fundacji Mozilli jest spełnianie określonych przez organizację Minimalnych Standardów Bezpieczeństwa. Niemniej jednak, badaczom nie udało się uzyskać od większości koncernów motoryzacyjnych informacji o szyfrowaniu danych personalnych, będących podstawową uwzględnioną kwestią, ponieważ często nie uzyskali odpowiedzi w tej sprawie. Możliwe, że przedstawiciele firm nie mogli udzielić szczegółów ze względu na regulacje panujące wewnątrz koncernów.
Tak czy inaczej, w ciągu ostatnich trzech lat u 17 marek doszło do wycieków danych i innych naruszeń grożących prywatności kierowców. Sama lista sprawdzonych aut prezentuje się następująco w kolejności od najlepszej do najgorszej pod kątem dokonanej oceny odnośnie do bezpieczeństwa danych:
- Renault
- Dacia
- BMW
- Subaru
- Fiat
- Jeep
- Chrysler
- Dodge
- Volkswagen
- Toyota
- Lexus
- Ford
- Lincoln
- Audi
- Mercedes-Benz
- Honda
- Acura
- Kia
- Chevrolet
- Buick
- GMC
- Cadillac
- Hyundai
- Nissan
- Tesla
Fundacja Mozilla przekonuje do podpisania petycji, która ma przyczynić się do zmian w kwestii zbierania poufnych danych przez koncerny motoryzacyjne. Link do jej polskiej wersji znajduje się tutaj: Firmy samochodowe: wstrzymajcie programy, w ramach których gromadzicie ogromne ilości danych.
Źródło: Fundacja Mozilla. Grafika otwierająca: Mercedes-Benz