O samochodach elektrycznych można napisać bardzo wiele różnych rzeczy, ale na pewno nie to, że są tanie. No, chyba że mówimy o leasingu socjalnym i możliwości użytkowania takiego samochodu za 200 złotych miesięcznie. Co do zasady elektryki są drogie i nawet stosunkowo tani nowy Citroën ë-C3 znajduje się poza zasięgiem finansowym przeciętnego Kowalskiego. Ten kłopotliwy dla rozwoju elektromobilności stan rzeczy mają zmienić nowe baterie sodowo-jonowe. Pierwszy samochód elektryczny z taką baterią zadebiutował właśnie w Chinach. Mowa o JAC Yiwei E10X.
Samochód elektryczny z baterią sodowo-jonową to JAC Yiwei E10X
JAC Yiwei E10X to pierwszy na świecie masowo produkowany samochód elektryczny z przełomową baterią sodowo-jonową. Pierwsze egzemplarze zjechały już z taśm produkcyjnych w Chinach, gdzie trafią do sprzedaży od stycznia 2024 roku. Pojazdy wyposażone w tego rodzaju baterie mają być tańsze od alternatyw z bateriami produkowanymi w najpopularniejszym obecnie standardzie. Ze względu na mniejszą gęstość (120 Wh/kg) będą one jednak stosowane na razie w typowo miejskich autach.
Samochód elektryczny z baterią sodowo-jonową wyprodukowała marka należąca do Anhui Jianghuai Automobile (JAC). Jej firma-matka Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG) należy w 50 procentach do państwa i w 50 procentach do… Volkswagen Group. Niemcy zainwestowali w ten podmiot w 2020 roku i wygląda na to, że był to strzał w dziesiątkę.
JAC Yiwei E10X otrzyma baterię o skromnej pojemności 25 kWh. Można ją naładować od 10 do 80 procent w zaledwie 20 minut. Obiecywany zasięg to 252 kilometry. Niedużo, ale do miasta wystarczy. Z resztą, w przypadku tego pojazdu kluczowa ma być atrakcyjna cena i popularyzacja aut elektrycznych wśród szerszej rzeszy konsumentów.
Cena JAC Yiwei E10X… nie została do tej pory ujawniona.
Źródło: Carnewschina