Historia polskiej motoryzacji jest naprawdę ciekawa i mało który Polak jest w pełni świadom wszystkich interesujących pomysłów z polskim rodowodem. Fiat 126p „maluch” to auto znane każdemu, bez wyjątku. Mniej osób słyszało o polskim samochodzie elektrycznym City Car Melex, czy też koncepcyjnym FSM Beskid. Czy wiecie na przykład, że w czasach PRL powstał polski SUV? Był nim Fiat 125p 4×4, który nie doczekał się jednak seryjnej produkcji.
Fiat 125p 4×4 – SUV z Polski
Trudno w jednoznaczny sposób określić to, kiedy na rynku pojawiły się pierwsze samochody typu SUV (sport utility vehicle). Od klasycznych terenówek różniły się większą wszechstronnością, lepszym komfortem podróżowania i bogatszym wyposażeniem. Przyjmuje się, że pierwsze SUV-y powstały w Stanach Zjednoczonych, a pierwszym przedstawicielem segmentu mógł być Jeep Wagoneer z 1962 roku. Za pierwszego europejskiego SUV-a uznaje się Range Rovera z 1970 roku. Polacy swojego narodowego SUV-a stworzyli w 1977 roku.
Fiat 125p 4×4, znany też jako Fiat 125p kombi 4×4, to intrygujący koncept stworzony w 1977 roku w podobno tylko dwóch egzemplarzach – jasnym i ciemnym. Samochód otrzymał zawieszenie przednie, reduktor i tylny most od radzieckiej Łady Nivy, która w Polsce zadebiutowała dwa lata później. Konstrukcja zwracała uwagę sporym prześwitem oraz niebanalnym wyglądem.
Jeśli przyjrzycie się dobrze kremowemu egzemplarzowi, szybko zobaczycie, że w tym prototypie zastosowano poszerzenia błotników wyłącznie na tylnej osi. Archiwalne zdjęcia ciemnego egzemplarza dowodzą, że ten miał również przednie poszerzenia.
Fiat 125p 4×4 napędzany był przez 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 75 KM. Silnik, podobnie z resztą jak nadwozie i wnętrze samochodu były tożsame z tym z licencjonowanego Fiata 125p. Z tego modelu był też tylny most oparty na resorach piórowych.
Dlaczego nie wyszło?
Często mówi się, że polska myśl techniczna z czasów PRL tłamszona była przez kwestie polityczne i relacje z ówczesnym zaborcą, Związkiem Radzieckim. Najpierw na przeszkodzie FSO (Fabryki Samochodów Osobowych) stanęła jednak rzecz trywialna – problem z częściami. Sowieci odmówili ich sprzedaży w związku z gigantyczną popularnością, jaką cieszyła się Łada Niva. Szkoda, bowiem od strony jezdnej Fiat 125p 4×4 wypadł podobno świetnie i interesowały się nim w zasadzie wszystkie służby.
Chętni mogą nacieszyć oko Fiatem 125p 4×4 nawet dziś
Jeden z prototypów Fiata 125p 4×4 przetrwał do dzisiejszych czasów. Można podziwiać go w oddziale Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie, położonym w Chlewiskach w woj. Mazowieckim.
Źródło: NMT