O zmianach dotykających polskich kierowców od 1 stycznia 2024 roku pisaliśmy już wielokrotnie. Niestety, nie wszyscy mają świadomość tego, jak dokładnie zmieniły się przepisy oraz… skład paliw w dystrybutorach. Od początku bieżącego roku kierowcy muszą liczyć się z drakońskimi karami, zmianami związanymi z rejestracją aut i obecnością nowego paliwa E10 w dystrybutorach. Komunikat w sprawie tych ostatnich wydało właśnie FSO. Opublikowano listę polskich aut niezdatnych do jazdy na paliwie E10.
Polskie auta niezdatne do jazdy na paliwie E10
W Polsce nie brakuje miłośników aut reprezentujących tak zwany klasyczny segment motoryzacji. To oni najczęściej zastanawiają się, czy do ich ulubionego samochodu można tankować paliwo E10. Ważny komunikat w tej sprawie wydało FSO. Tak, polskie przedsiębiorstwo Fabryka Samochodów Osobowych S.A. nadal istnieje.
Fabryka opublikowała obwieszczenie, z którego jasno wynika, które auta nie mogą jeździć na paliwie E10. Powinno się raczej pisać: mogą, ale na wszelki wypadek nie powinny. Przypominam, że w benzynie E10 maksymalna domieszka biokomponentów – alkoholu (etanolu) produkowanego z biomasy (trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy lub pszenicy) – wynosi do 10 procent. Jako największe zagrożenie wskazuje się fakt, iż biokomponenty potencjalnie wpływają negatywnie na uszczelnienia w silniku.
- Przeczytaj też: Tryb Incognito w nowej odsłonie. Chrome z ważnymi zmianami
Polska spółka z 70-letnią tradycją wymieniła polskie auta niezdatne do jazdy na E10. Wciąż chętnie sięgają po nie wielbiciele klasyków. Nie będziemy się tu oczywiście spierać o to, czy poniższe samochody są klasykami, czy youngtimerami. Które auta nie mogą jeździć na benzynie E10 według FSO? Są nimi:
- FSO Fiat 125p z lat 1973-1991
- FSO (Daewoo-FSO) Polonez z lat 1978-2002
- FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008
- FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007
- Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002
- Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001
- Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999
- Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001
- Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000
Jednocześnie bardzo ciekawym jest to, że FSO nie ma informacji na temat tego, czy stosunkowo często widoczny na polskich drogach Chevrolet Aveo z lat 2007-2011 powinien jeździć na benzynie E10.
Źródło: FSO